Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Massawet (2 varianten)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Massawet
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2013 10:04 pm    Onderwerp: Massawet (2 varianten) Reageer met quote

Waarom kom ik onderstaande (verschillende) formules tegen voor de massawet (model geluidsisolatie homogeen materiaal)?

R = 20*LOG(f . m) - 47 dB

R = 17,5*LOG(m) + 17,5*LOG(f/500) + 3

Iemand die hier iets over kan zeggen? Bij voorbaat dank!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2013 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, inderdaad. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan. Online vond ik dit verhaal.

De twee aldaar genoemde formules en jouw eerste (die ik ook zo ken inderdaad, soms met 47,5 in plaats van 47) heb ik eens naast elkaar gezet (voor 200 kg/m2):



Ik wil hiermee niet zeggen dat we ervan uit mogen gaan dat 'de waarheid in het midden ligt', overigens. Veel materialen (zie ook de voorbeelden in het artikel) wijken af.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 29, 2013 2:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschil tussen die 2 eerste formules is de invalshoek van het geluid.
Die -47 dB is bij alzijdige inval en zou -42 dB zijn bij rechte inval (5 dB verschil).

Het verschil tussen -47 en -47.5 hangt af van de afronding van de integratie naar de alzijdige inval.

Die tweede formule (bovenste grafieklijn) is bij rechte inval, wat overeenkomt met die -42 dB.

Die derde formule moet ik een bron van zien.

Als je de massawet opgeeft moet je steeds definiëren of je over rechte inval of alzijdige inval praat (of de juiste invalshoek opgeven).

Edit: Heb nu ook die derde formule gevonden wat een practische (empirische) formule is voor alzijdige inval.
Uit dat document:
Quote:
Ter illustratie daarvan is in figuur 2 de isolatiecurve van enkele constructies uitgezet volgens
de praktische massawet en de theoretische massawet (bij alzijdige inval), met ter vergelijking
de (meet)waarden die het “Besluit geluidwering gebouwen”(Bgg) als karakteristiek hanteert.
Daaruit blijkt, dat het succes van de massawetten in het voorspellen van de geluidisolatie
nogal wisselend is, eufemistisch gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.