Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mrt 05, 2013 3:27 pm    Onderwerp: Katten verjager (oorsuizen) Reageer met quote

Onze buren hebben last van katten. Ik vind het ook vervelend voor ze dat ze last hebben van poepjes in de tuin. Nu hebben zij een katten verjager geplaatst. Dat jaagt de katten weg. Dat is dan een mooie oplossing. Echter ik hoor helaas die fluittoon ook. Het is een irritante hoge fluittoon dat het apparaat afgeeft. Dit geluid is ook in mijn tuin te horen. Zij heeft er eentje voor en achter haar huis. Zij wil het apparaat niet weghalen. Dan had ik hier niet moeten komen wonen is het argument.

Vraag is wat kan ik hier aan doen? Ik heb nu inmiddels buurt bemiddeling ingeschakeld. Het geluid blijft helaas na echoën in mijn hoofd. Na enige tijd gaat neemt gelukkig het geluid in mij zelf af. Ik kan niet even gezellig buiten zitten omdat dit apparaat steeds in- en uitschakelt.

Ik kan wel een advocaat inschakelen maar in hoeverre zal er sprake zijn van geluidsoverlast? Voor mij is het een hard geluid maar objectief kan het misschien wel zeer zacht zijn?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 05, 2013 3:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rare vraag misschien, maar hoe oud ben je? Vooral jonge mensen kunnen de hoge tonen soms horen (Mosquito is een goed voorbeeld). Het lijkt me dat je op de goede weg bent met het buurtbemiddelingstraject en zou de uitslag daarvan even afwachten. Anders gewoon een melding doen bij de politie. Hinder veroorzaken mag niet (punt).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mrt 06, 2013 2:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben 34 jaar jong. De buurvrouw is erg blij dat ze de katten weg kan houden. Dat is wel ideale oplossing ik vind het wel jammer dat ik hier dan hinder van ondervindt. De politie heeft nota bene dat ding beter neergezet voor haar... Box staat gericht naar een ander huis. Maar ja, achterkant van de box hoor je het geluid ook. Dan is haar argument: Ja maar in de handleiding staat dat ie maar 6 meter bereik heeft. Alsof na 6 meter het geluid opeens weg is!
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een apparaat dat katten weg moet houden mag niet hoorbaar zijn voor mensen. Zo ja dan lijkt me dat het geen deugdelijk ding is.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

'k vond de frequentie van een kattenverjager:
Dierenartsonline.nl: KATTENVERJAGERS - http://goo.gl/7Ezwv

Zou 21000 tot 25000 Hz zijn.
In hoever dit klopt weet ik niet. Het is moeilijk serieuze technische specificaties te vinden van dergelijke toestellen.

En hier staat:
CatStop Ultrasonic Cat Deterrent - Contech Inc - http://goo.gl/eUEC9
Quote:
Can humans hear the CatStop?

The CatStop produces a frequency of 23KHz (+/-2KHz). The operating range of a correctly functioning device is outside of the normal hearing range of most humans. Humans may "sense" the CatStop but do not hear it anywhere near the volume at which it is broadcasted. The typical range of human hearing is 20 - 20,000 Hz (20KHz).

If you are clearly hearing your CatStop the particular unit could be faulty. Please do not hesitate to contact us for assistance should there be an issue with your CatStop.

 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 12:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het niet, maar die dingen kosten geen drol.
Misschien clipt er wel iets zodat er via IM distortion artifacten in het hoorbare gebied optreden.
Misschien die techneut van die koptelefoons eens vragen er aan te meten?
Mr. Green

Ik heb zelf ook een kat (ik wil die herdershonden en pitbulls uit de tuin houden en heb een afgetrainde kater van 9 kilo) en kan denk ik wel een keer een dronken tweede kamer lid beroven van een dertig euro.
Dan zou ik wel eens zo'n ding kunnen meten.

Niet dat er iemand van die akoestiekzombies op reageert, maar Eric en Geluidforum vinden het misschien leuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert's suggestie lijkt me zeer plausibel: als er geen fatsoenlijke sinus uitkomt dan zal er onder de 20 kHz mogelijk een relevante output zijn. En in dit digitale tijdperk denken veel ontwerpers mogelijk eerder aan een blokgolf generator dan een sinus generator :) . Tien tegen een is de weergever een piëzo (kost bijna niks en geeft weer tot ruim boven de 20 kHz). Dat zij akelig capacitieve dingen en dat vindt niet elke versterker fijn ...

Maar ja, daar is degene die er last van heeft nog niet mee geholpen. Als er aan gemeten moet/kan worden, daar wil ik wel aan meewerken.

Oh ja Bert, wat zijn akoestiekzombies eigenlijk?
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Misschien clipt er wel iets zodat er via IM distortion artifacten in het hoorbare gebied optreden.

Bert dit is voor een leek abracadabra. Rolling Eyes
Betekenis van Artefact(audio) op wiki geeft enig idee waar het over gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Akoestiekzombies zijn levende doden die alleen reageren als regels die niet kloppen worden overtreden en die van een drumbandorganisatie willen weten hoeveel dB er op 25 meter op een gevel wordt gegenereerd Very Happy .

Ik heb nog ergens een MLSSA-systeem in de hoek staan. Dat kan tot 40 of 50 kHz meten, net als m'n B&K 4007.
Ik zal eens kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat om dit model:

http://www.postordershop.nl/Tuin/Accessoires/Solar-Tuinwachter.html (deze denk ik (beheer))

Dit ligt toch binnen het menselijk bereik qua gehoor:

Quote:
0 : OFF
1 : 13.5kHz – 17.5kHz weert muizen, knaagdieren, …..
2 : 15.5kHz – 19.5kHz weert grote honden, vossen,……
3 : 19.5kHz – 23.5kHz weert honden, katten, vogels,……
4 : Led knippert
5 : Alle functies werken (1, 2, 3, 4)
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Het gaat om dit model:

http://www.postordershop.nl/Tuin/Accessoires/Solar-Tuinwachter.html (deze denk ik (beheer))

Dit ligt toch binnen het menselijk bereik qua gehoor:

Quote:
0 : OFF
1 : 13.5kHz – 17.5kHz weert muizen, knaagdieren, …..
2 : 15.5kHz – 19.5kHz weert grote honden, vossen,……
3 : 19.5kHz – 23.5kHz weert honden, katten, vogels,……
4 : Led knippert
5 : Alle functies werken (1, 2, 3, 4)


Interessante info.
Grappig: in stand 2 helpt dit ook tegen hangjongeren.

Zeker die standen 1 en 2 vallen binnen het menselijk audiogebied. Even nakijken in welke stand de buren dit gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 6:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
bert stoltenborg schreef:
Misschien clipt er wel iets zodat er via IM distortion artifacten in het hoorbare gebied optreden.

Bert dit is voor een leek abracadabra. Rolling Eyes
Betekenis van Artefact(audio) op wiki geeft enig idee waar het over gaat.


Sorry, ik word al net zo erg als die ambtenaren Very Happy .

Clippen is Engels voor vervorming.
IM = Intermodulatie vervorming.
Wij kunnen een toon van 25000 Hertz niet horen, en 26000 Hz ook niet.
Maar die twee tonen samen kunnen door vervorming een toon van 1000 Hz genereren, en die is zeer goed hoorbaar.
Zo'n (ongewenst) bijprodukt noemen ze een artifact.
Hoewel er ook wel geluidssystemen zijn voorgesteld waarbij het geluid bewust wordt gegenereerd op deze manier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2013 2:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het ding heeft bereik van 39 meter zo ik lees? Hoeveel dB zou dit apparaat dan afgeven?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2013 9:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Het ding heeft bereik van 39 meter zo ik lees? Hoeveel dB zou dit apparaat dan afgeven?

Dat hangt af van het bronvermogen, van de directiviteit en van de luchtabsorptie.
Moest dat perfect rondstralen zou dat 43 dB afnemen, vertrekkend vanuit een niet gekend bronvermogen. Maar ook de luchtabsorptie is groot bij deze hoge frequentie en je gehoorsgevoeligheid klein.

Er is geen enkele norm die jij kan inroepen op basis van deze gegevens. Je moet nakijken of die in stand 3 gebruikt wordt en niet in stand 1, 2 of 5.

Die stand 2 wordt ook gebruikt om hangjongeren van bepaalde verzamelplekken te verjagen (valt nog binnen het gehoorbereik van jongeren) en die stand 1 valt binnen het bereik van al oudere mensen.
Als die stand 1, 2 of 5 gebruiken heb je zeker reden tot klagen aangezien deze storend werkt voor mensen ook. Als jij gevoelig bent aan stand 3 is dit al eerder zeldzaam.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2013 2:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien zowel jij als je buurvrouw zo'n ding hebben (ik ken niemand die er een heeft) zijn ze blijkbaar populair. Welk merk en type gebruik je zelf dan?

Als de markt ervoor echt zo groot is zou een vergelijkend onderzoek en wellicht zelfs regelgeving aangaande naar mijn mening nuttig zijn!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Volgende
Pagina 1 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.