Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidseis appartement deur en de praktijk

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruben



Sinds: 19-11-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 10:52 am    Onderwerp: Geluidseis appartement deur en de praktijk Reageer met quote

Goedemorgen allen,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een deur en probeer daarvoor ook de geluidseisen en de praktijk een beetje op een rijtje te brengen. Om maar even te beginnen met de te bespreken eis:

[i]1. Het volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke lucht- geluidniveauverschil voor de geluidsoverdracht van een besloten ruimte naar een verblijfsgebied van een aangrenzende woonfunctie op hetzelfde perceel is niet kleiner dan 52 dB.[/i]

Nu is het zo dat ik bij meerdere zorgcentra geweest ben en het viel mij op dat ze daar veel één kamer appartementen (permanente bewoning) hadden die aan een gemeenschappelijke verkeersruimte lagen. Vervolgens was er de scheiding van een voordeur en dan stond je direct in de woning. Dus er was geen sprake van een halletje achter de voordeur. De deuren waren wel brandwerend, maar ze hadden zeker niet de gevraagde geluidseis (max 45 dB) uit het bouwbesluit. Nu vraag ik mij af of deze kamer een woonfunctie is, wat ik wel verwacht aangezien men daar permanent woont. Maar als dat zo is, geldt er dan geen eis van 52 dB aan de voordeur zoals het bouwbesluit dat vraagt? Zijn er misschien uitzondering voor de zorg? en geldt die uitzondering dan ook voor studentenkamers in een studentencomplex?

Vanuit de praktijk weet ik dat er nu nog steeds in bovenstaande situatie wordt afgeweken van de 52 dB. Studentencomplexen komen vaak rond de 46 dB uit en in zorgcentra is dit nog lager..

Daarnaast viel het mij ook op dat in die één kamer appartementen er ook direct aangesloten op de woon/slaapkamer een deur was naar het toilet/ badkamer. Dit mag volgens het Bouwbesluit ook niet, maar dit zal wellicht te maken hebben met bovenstaande geluidseis, waarom zij daar niet aan hoeven te voldoen?

Ik heb mijn best gedaan om het duidelijk te verwoorden, maar een toelichting mag je altijd vragen! Alvast bedankt voor het meedenken.

Vr. Groeten

Ruben Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 7:23 pm    Onderwerp: Re: Geluidseis appartement deur en de praktijk Reageer met quote

Ruben schreef:
....zorgcentra......

Valt dat niet onder "Gezondheidszorgfunctie"?
Volgens de aansturingstabel (Tabel 3.15) zijn daar juist hogere eisen gesteld aan geluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruben



Sinds: 19-11-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Nov 21, 2012 10:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij niet, dit blijft lid 1, dus 52 dB geluidswerendheid. De grenswaarden die in de tabel genoemd worden zijn namelijk van toepassing op contact- geluidsniveau en niet lucht- geluidniveau.. Bij lucht wordt er verwezen naar lid 1. En anders had de situatie alleen maar moeilijker geworden :p
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.