Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

ondervloer in appartement

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rain
Gast





BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 12:24 pm    Onderwerp: ondervloer in appartement Reageer met quote

Beste lezers,

Sinds ik een nieuwe buren heb heb ik last van geluidshinder.
Aangezien ik de vorige bewoneres nooit heb gehoord en ik ze nu zelfs op kousenvoeten hoor lopen ben ik dit gaan uitzoeken. Ik hoor sowieso meer geluiden, ook het dichtslaan van kastdeurtjes en als er bezoek is.
De woonsituatie is dat ik een ééngezinswoning bewoon met naast mij een appartement op de begane grond en een appartement van twee verdiepingen daarboven waarvan de woonverdieping aan mijn slaapverdieping grenst, daar ondervind ik de hinder.

Op de verpakking van de gelegde ondervloer staan bepaalde waardes 8 dB en 19 dB, hierop baseren zij dat het wél een geschikte ondervloer is. Die 8 dB schijnt hier de waarde te zijn waar het met name om draait. Zij beroepen zich op de waarde van 19 dB die op de verpakking staat en dat dat zou moeten voldoen aan de TNO waardes. Er staat geen keurmerk op de verpakking.

Ik ga er nu vanuit dat het verschil met de TNO waardes dus 2 dB bedraagt. Ik vraag mij af hoeveel verschil je kunt verwachten tussen een vloer die 8 dB en een vloer die 10 dB dempt.

Zou iemand mij hier wat over kunnen vertellen?

groet en bedankt, Rain
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 8:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal betreft het eerste (lagere) getal de contactgeluidisolatie, het tweede (hogere) de luchtgeluidsisolatie. Aangezien u de hinder in een naastgelegen ruimte ondervindt (zoals ik het snel lees) acht ik het goed mogelijk dat de vloer star tegen de woningscheidende wand is gelegd. Wanneer u in een naastgelegen ruimte meer dan voorheen het geluid van slaande kastdeurtjes hoort kan dit betekenen dat:
  • Er een kast hangt aan de muur of star tegen de muur staat waar dit bij vorige bewoner niet het geval was;
  • Dat de ruimte bij de buren aanmerkelijk meer galmt (door harde vloer en andere inrichting
Een verschil van 2 dB is op het gehoor gering. Bij beoordeling wel maatgevend (metingen zijn nauwkeuriger dan dit verschil).

Heb je een huur- of een koopwoning?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rain
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt voor uw antwoord.
Ik huur de woning en heb de verhuurder gevraagd om zich hierover te buigen, hun conclusie voor nu is dat deze ondervloer met 19dB ruimschoots voldoet aan de TNO normen. De ondervloer heeft echter geen TNO kenmerk en er is niet gekeken naar de 8dB die ook op het etiket van de rol staat..
Inmiddels weet ik ook via de leverancier van de ondervloer dat uit moet worden gegaan van die 8 dB.
Ik meen zelf idd gezien te hebben dat de vloer nogal strak tegen de wand aanligt maar de verhuurder zegt gezien te hebben dat er vodoende speling is aangehouden.
De ruimte is idd een stuk minder aangekleed. De kastdeurtjes die ik kan horen zijn van een keukenblok die er voorheen ook al zat.
De vorige bewoner had de vloer heel goed geisoleerd met platen, hen heb ik
niet tot nauwelijks gehoor.

Het stukje in uw reaktie over die 2dB verschil kan ik niet helemaal volgen. Maakt het in de praktijk wel (veel) uit er een 10dB ondervloer met TNO kenmerk ligt of een van 8dB? Is dat wat u bedoelt met dat het na meting maatgevend is of bedoelt u dat het er op het gehoor nauweliks/geen verschil te verwachten valt?

Wat ik me verder nog afvraag is of van die dunne wel gecertificeerde ondervloeren uberhaupt wel voldoende demping te verwachten valt, ik vind dat zo onwaarschijnlijk...?
Gaat het niet ook om volume wat onder een laminaatvloer ligt en zijn platen uiteindelijk misschien niet de enige afdoende oplossing??

Heel wat vragen dus weer/nog,
bedankt voor de moeite,

Groetjes, Rain
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 3:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Meestal betreft het eerste (lagere) getal de contactgeluidisolatie, het tweede (hogere) de luchtgeluidsisolatie.

Heb jij die norm geluidforum.?

Voor zover ik mij herinner (mijn hoofd doet het niet meer zo goed).
Dat lage getal is het verschil in geluidsniveau boven en beneden uitgedrukt in dB(lin) (dus contactgeluidsisolatie is in wezen luchtgeluidsisolatie) en dat hoge getal in dB(A).

Maar ik ben aan het twijfelen nu (deze dingen zijn allen lang geleden voor mij).
Leg die beide waarden (hoe gemeten) eens juist uit a.u.b. Ik weet dat dit met de hamermachine gebeurt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 4:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum schreef:
Meestal betreft het eerste (lagere) getal de contactgeluidisolatie, het tweede (hogere) de luchtgeluidsisolatie.

Heb jij die norm geluidforum.?

Voor zover ik mij herinner (mijn hoofd doet het niet meer zo goed).
Dat lage getal is het verschil in geluidsniveau boven en beneden uitgedrukt in dB(lin) (dus contactgeluidsisolatie is in wezen luchtgeluidsisolatie) en dat hoge getal in dB(A).

Maar ik ben aan het twijfelen nu (deze dingen zijn allen lang geleden voor mij).
Leg die beide waarden (hoe gemeten) eens juist uit a.u.b. Ik weet dat dit met de hamermachine gebeurt.
 


Nu begin ik ook te twijfelen! Ik ga even zoeken..

*EDIT* http://www.unifloor.nl/02_overondervloeren/06_vragen.html#Anchor-49575
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 6:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haaaaa,

Mijn kwartje valt terug...

Jullie waarde is inderdaad de Lineaire isolatie (ΔLlin), en de andere van de ISO 717-2 (ΔLw) wat inzake weging ongeveer overeenkomt met de Rw isolatie.
En Rw en dB(A) isolatie scheelt tussen de 0 à 1 soms 2 dB (vandaar die verwarring in mijn hoofd).

Heel grof kan je dus stellen dat het één (de laagste) de lineair gewogen en het ander (de hoogste) de dB(A) gewogen isolatie is (dichterlijke vrijheid).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rain
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 2:30 pm    Onderwerp: nogmaals vraag of vloer van 10dB wel uitmaakt met 8dB? Reageer met quote

Best forum,

Het klinkt voor mij nogal abracadabra, maar ja ben dan ook een totale leek wat deze materie betreft. Zo hier en daar valt er af en toe een klein kwartje door me erin te verdiepen.

Toch nogmaals de vraag of zo'n ondervloer van 10dB daadwerkelijk ook beter zou werken dan een 10dB vloer, kan iemand mij schetsen welke reductie je daar nog van kunt verwachten?

Valt dat in een soort vergelijking of in procenten aan te geven bijvoorbeeld??

Laat ik het maar even bij deze vraag houden,

groet, Rain
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 2:34 pm    Onderwerp: nogmaals vraag of vloer van 10dB wel uitmaakt met 8dB? Reageer met quote

Rain schreef:
Toch nogmaals de vraag of zo'n ondervloer van 10dB daadwerkelijk ook beter zou werken dan een 10dB vloer, kan iemand mij schetsen welke reductie je daar nog van kunt verwachten?

Valt dat in een soort vergelijking of in procenten aan te geven bijvoorbeeld??

Ik bedoel natuurlijk of zo'n ondervloer van 10dB daadwerkelijk ook beter zou werken dan een 8dB vloer....

Groet, Rain
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 5:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het auditief verschil tussen 8 en 10 dB is zeer klein (juist of licht merkbaar bij directe vergelijking)

Er zit hier ergens een tabelletje in het forum in een topic over ramen waar ik dat in % uitdruk maar vond het niet direct.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit onderwerp: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=992

10 tot 15(perceptieve) % dus...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rain
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 03, 2012 7:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reakties.
Gezien het geringe verschil tussen een ondervloer van 8 of één van 10dB lijkt het me niet de om dit nu nog heel hoog op te gaan spelen.
Het laat me alleen helemaal nog niet los. Ik ben ineens afhankelijk geworden van hoe deze buur zich in huis beweegd Sad . Mijn woongenot is er daarom behoorlijk op achteruit gegaan.

Sinds deze buur bezig was de vloer te leggen en daarna ben ik pas echt last van gaan krijgen, volgens mij was het geluid zelfs ook minimaal toen er even helemaal geen vloerbedekking lag.
Als ik bijvoorbeeld beneden in mijn kamer zit hoor ik vaker gebonk van de voetstappen als de buur daar op sokken loopt (naast mij één verdieping hoger dus).
Het lijkt wel alsof door deze gelegde vloer alle geluiden naar mijn woning toe juist nog versterkt, is dat volgens jullie mogelijk?

Thanx, Rain
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 03, 2012 8:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik een huurhuis had zou ik toch trachten de verhuurder zover te krijgen een meting uit te laten voeren...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Genoeg gezegd over de vloer.

Wat betreft de overlast door dichtslaande lades en/ of kastjes, dit is echt ongelofelijk eenvoudig en goedkoop te verhelpen.

Haal bijvoorbeeld een (dikke) tochtstrip (van pvc) bij de bouwmarkt. Breng deze aan in de kastjes en lades die het geluid maken. Vaak zitten er standaard stoppers van hard rubber in de kastjes en lades. Dit heeft geen enkele zin, het dreunt alsnog keihard door. Hoe langer de remweg, hoe minder lawaai.

Hierbij spelen mee het gewicht en de zachtheid en dikte van het materiaal.

Er zijn zelfs speciale deurstoppertjes voor een keuken. Hierdoor wordt een lade of deur heel beheerst langzaam tot stilstand gebracht, voordat deze sluit. Resultaat geen of veel minder herrie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.