Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Dunne ondervloer tegen luchtgeluid onderburen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maria
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2012 10:29 pm    Onderwerp: Dunne ondervloer tegen luchtgeluid onderburen Reageer met quote

Ik woon in een huis van rond 1900, houten vloeren van planken, balken met lege ruimte ertussen, daaronder het plafond. Ik heb last van luchtgeluiden van de onderburen, zowel lage geluiden als stemgeluid. Ik wil hiervoor graag mijn vloer isoleren.
Ik denk aan het vullen van de ruimte tussen de balken met rockwool oid tegen klankkasteffect en dan een dunne (zware, buigslappe) vloer bovenop de planken, bv, isomat of easymass of de platen met karton en zand. Ik zoek naar een vloermat van [/b]10 a 20 mm maximaal. Kieren dichten met siliconenkit.
Is dit goed? Kennen jullie isomat of eaymass of de karton/zandplaten? Hebben jullie er ervaring mee?
Alvast bedankt!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2012 10:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Soortgelijk onderwerp
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Maria
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2012 11:35 am    Onderwerp: Reactie Reageer met quote

Ja, ik heb die eerdere post gelezen, maar er staat niks in over de platen die ik noem, en er komt voorzover ik kan zien ook niet echt een conclusie uit die discussie. Dus reacties blijven welkom!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2012 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

De conclusie is dat je niet te veel moet verwachten van zo'n vloer, zoals geluidforum ook al zegt.

Hoe erg het nu is en wat er mis is weet ik niet, dus het is moeilijk om kwantitatieve verbeteringen te voorspellen. Maar je methoden zijn in ieder geval juist.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 11:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er is niet al te veel ruimte om iets te beginnen. Je kan ook denken aan loodrubber als ondervloer.
Wat betreft siliconenkit, ik zal het niet met siliconen doen maar butyleenkit. Het is bende maar wel beter omdat het een zwaardere kit is en de tweede reden is (en dat vind ik ook erg belangrijk) lekker goedkoop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 6:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je! Kan ik loodrubber in winkels kopen? Het klinkt nogal zwaar, kunnen gewonen balken dat aan?
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 7:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil wel aansluiten bij het geluidforum en Bert verwacht geen wonderen.
Het loodrubber lijkt zwaar maar het valt mee. Het is wel kostbaar zag ik (via google). De andere maatregelen moeten wel getroffen worden voor een maximaal effect.
De balken kunnen het best wel aan.
Als het loodrubber te duur is is er een goedkopere (mindere) product verkrijgbaar bij de laminaat winkel. Het is een zware ondervloer het merk weet ik zo niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart Hoogeboom schreef:
Ik wil wel aansluiten bij het geluidforum en Bert verwacht geen wonderen.
Het loodrubber lijkt zwaar maar het valt mee. Het is wel kostbaar zag ik (via google). De andere maatregelen moeten wel getroffen worden voor een maximaal effect.
De balken kunnen het best wel aan.
Als het loodrubber te duur is is er een goedkopere (mindere) product verkrijgbaar bij de laminaat winkel. Het is een zware ondervloer het merk weet ik zo niet.


Geef even een linkje naar wat jij 'loodrubber' noemt? Mass-loaded-vinyl?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 7:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

even de link
http://bouwspullen.nl/10/advertentie/206/loodrubber-plaat-25mm.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 8:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart Hoogeboom schreef:
even de link
http://bouwspullen.nl/10/advertentie/206/loodrubber-plaat-25mm.html


Beetje weinig info. 25 mm is ook nogal dik. Gewicht?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 8:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken vooral dergelijk materiaal voor deze toepassing:

http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/toepassingen/industrie/isomat-ke-1.html

of

http://www.easy-geluidsisolatie.nl/akoestische-materialen/geluidsisolatieplaten-geluidsisolerende-platen/easymass-geluidsisolerende-massaplaten.html
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben wel eens benieuwd wat die loodrubber eigenlijk is.
Via dezelfde site vind je die ook aan 12 mm maar aan dezelfde plaatgrootte en exact dezelfde prijs per plaat (vreemd). Maar met even weinig beschrijving.

Schijnt eerder loten van een of ander materiaal te zijn dat die voortverkopen. Onduidelijk echter over wat dit juist gaat.
Blijkt iets typisch in de jachtenbouw?????

Als materiaal (met beschrijving) vind ik het niet direct terug .... Ben wel nieuwsgierig.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 10:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Erik
Het klopt dat het in de scheepsbouw wordt gebruikt. De laatste keer dat ik het gebruikt heb kwam het van Hybroek Amsterdam maar deze is overgenomen. Ik weet alleen niet meer door wie.
Akoestisch gezien is de dikke plaat het beste. De dunne plaat snijdt en verwerkt beter,
Ik heb beide toegepast en de dikke plaat is behoorlijk zwaar en volgens mij geschikt voor dit geval. Ik kan enkel niet in zijn portomonee kijken en ik kan begrijpen dat het kostbaar wordt temeer dat je er 100 moet afnemen. Ik zal nog even zoeken of het anders kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 11:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben aan het zoeken gegaan en wellicht is het verder slecht te verkrijgen door het lood wat in het rubber zit. Het wordt wel gebruikt in de radiologie.
Het lood is er enkel om het rubber te verzwaren. In plaats van loodrubber kan je volgens mij ook EPDM rubber toepassen van 2 cm dik. Dit is onder andere te verkrijgen bij Eriks in Alkmaar. Als iemand anders een beter idee heeft, dan hoor ik het wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 12:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de materialen waar Maria over praatte, verder gelinkt door Geluidforum best geschikte materialen zijn.

Dat zijn gewoonlijk kunstoffen stijl bitumeuze materialen, PVC, EPDM, enz waar mineralen aan toegevoegd zijn om het soortelijk gewicht op te drijven juist zoals vermoedelijk die loodrubber.

Vroeger kocht ik dergelijke PVC op rol in Tessenderloo, maar ik denk dat die materialen nu alleen verkrijgbaar zijn via dealers.
Doel: zware massa's met hoge interne demping wat wil zeggen dat in de verhouding visco-elastisch het visceuze gedeelte een relatief belangrijk aandeel houdt/krijgt.
Het viskeuze zorgt (bij trillingen) voor vervorming van het materiaal en omzetting van deze energie in warmte. Het elastische vervormt wel maar stockeert deze energie en geeft het terug af.

Het probleem bij Maria is dat haar spouw leeg is, wat moet opgelost worden door vulling met absorptiematerialen. Hier blijft echter de vraag hoe? Demonteren vloer, wol inplaatsen en terug monteren? Inblaaswol? Cellulose inblazen?
Vraag blijft: hoe groot is die spouw en hoe sterk het onderliggend plafond? Kan je je zomaar permitteren om die spouw vol te blazen?
Bij een dergelijk oud gebouw kan dat onderliggend plafond best van die houten latjes zijn die onderaan bepleisterd werden. Als je dat plafond zou beschadigen kunnen dit vervelende situaties worden.

Verder zit zowel plafond als vloer koud (hard) tegen die balken bevestigd waardoor deze directe geluidsoverdracht behoorlijk beperkend blijft en de toegevoegde massa relatief weinig effectief.
Toch zal de combinatie van dingen wellicht helpen.
Uit het vuistje zou ik richting 10 dB durven denken.
Wil Maria verder gaan dan schiet alleen demonteren over, wolplaten insteken en van die vloer een zwevende vloer maken.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.