Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

thermische isolatie dak blijkt geen geluidisolatie. Wat nu?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ron 7273
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2012 3:15 pm    Onderwerp: thermische isolatie dak blijkt geen geluidisolatie. Wat nu? Reageer met quote

Wij hebben de kap van onze boerderij geisoleerd met een goede thermische isolatie. Nu blijkt echter dat deze akoestisch niets doet. Het verkeerslawaai is enorm, mede omdat wij een erg open woonruimte onder de kap hebben. Het geluid lijkt zelfs door deze openheid te worden versterkt.
Wat nu te doen?
We willen de kap aan de binnenzijde niet bekleden, omdat het originele dakbeschot in zicht moet blijven.
Is er iets wat we onder de dakpannen tussen de panlatten kunnen aanbrengen? Moet dan natuurlijk wel waterbestendig zijn.
Graag hoor ik van jullie of jullie ideeen/oplossingen hebben.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2012 3:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er is nu dus? (van binnenuit bezien):
  • lattenbeschot;
  • PUR of PIR isolatie, eenzijdig voorzien van een dunne spaanplaat met keperlatten;
  • panlatten;
  • pannen.
Een dergelijke opbouw is inderdaad niet specifiek effectief ten aanzien van geluidsreductie.

Het oorspronkelijke lattenbeschot met kerpers, panlatten en pannen zal misschien niet eens zoveel slechter zijn geweest. Door de luchtlekken was de isolatie minder, maar de absorptie op je zolder wat hoger.

Mijn persoonlijke ervaring (huis uit 1935, lattenbeschot vorig jaar vervangen door geplastificeerd afgewerkte PIR dakplaat) is dat er toch aan de aansluitingen naar de muren lekken resteren. Ik moet de schuine kanten nog verticaal aftimmeren (opslagruimte) en verwacht daar nog wel enige verbetering. Verder vermoed ik toch enige extra geluidsabsorptie nodig te hebben om een effectief gebruik (als slaapkamer).

Persoonlijk denk ik dat er achteraf weinig te doen is. Voor hellende daken zijn er wel speciale (structurele) oplossingen voor geluidsisolatie, die vooral in de horeca worden toegepast (bijvoorbeeld van Akoestikon).

Onder je pannen hoort het droog te zijn, daar zou je dus een isolatiemateriaal moeten kunnen toepassen dat niet hygroscopisch en wél kiem- en rotvrij (en brandveilig) is. Ik denk echter niet dat een dun matje (massa) enig merkbaar effect teweeg zal brengen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ron 7273
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2012 11:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik kreeg via via een voorstel om kurk tussen de panlatten aan te brengen...
Zou dit akoestisch kunnen helpen?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2012 11:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel dikte heb jij eigenlijk beschikbaar tussen die panlatten, zonder het vasthaken van die pannen in het gedrang te brengen?

Jij moet een een juistere/exacte beschrijving geven van de opbouw van dat dak.

Een dunne laag kurk zal normaal weinig of niets doen aan die isolatie.

Normaal denk ik als je onderaan dat dakbeschot wil werken (zichtbaar houden balken), je hier tussen zal moeten werken. Maar zonder EXACTE gegevens blijft dit allemaal een beetje gokken.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2012 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ron 7273 schreef:
ik kreeg via via een voorstel om kurk tussen de panlatten aan te brengen...
Zou dit akoestisch kunnen helpen?


Van wie kwam dat (behoorlijk waardeloze) voorstel? Twisted Evil

Inderdaad eventueel aan binnenzijde van het beschot, tussen de balken, iets doen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.