Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Testsignalen (CD)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2011 10:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Ik heb geloof ik nog een CD met dit soort testsignalen.
Als ik 'm vind copieer ik hem en gooi hem op de bus.


Leuk!


Ik kan het ding nergens vinden. Sorry.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Nov 09, 2011 11:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Als eerder aangegeven denk ik dat de RT functie te testen zou moeten zijn met bandgefilterde ruis (dus een ruissignaal dat enkel frequenties van een bepaalde tertsband of octaafband bevat). Zo de meter zou meten over het volledige frequentiebereik zou je een en ander dan kunnen controleren met bijvoorbeeld een B&K type I met nagalmtijdmodule.

Ik kan veel testsignalen en ruis genereren en opslaan als wav (theoretisch berekend, dus geen storingen of artifacts van soundcards).
Tot op heden had ik geen oplossing voor gefilterde ruis (kan natuurlijk met een equalizer uit breedbandruis, maar heb je weer artifacts).

Ik kan nu wel 1/1 en 1/3 octaafbandruis genereren (theoretisch, dus zonder artifacts) en op WAV zetten. Ik moet alleen nog wat uitzoeken om dit op 2 kanalen te krijgen en op CD te zetten.
Het komt dus, Twisted Evil maar wanneer????

Kan je meten per gefilterde band ......
Maar hoe moet ik iets dergelijks op CD zetten? Met 10 sec. blank tussen? Anders? Hoe?
Ik heb nu ca 12 sec per band. 10 1/1 octaaf en/of 31 1/3 octaafbanden (dus rose ruis).
Hoe komt dat nu best op CD om metingen met te kunnen doen?

Dat vind je nog zomaar niet: ruis gegenereerd in octaaf- of terzbanden.
Zuiver tonen en breedbandruis kan je via meerdere programmaatjes genereren.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 12, 2011 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Ik heb geloof ik nog een CD met dit soort testsignalen.
Als ik 'm vind copieer ik hem en gooi hem op de bus.

Leuk!

Ik kan het ding nergens vinden. Sorry.

Eric Desart schreef:
Kan je meten per gefilterde band ......
Maar hoe moet ik iets dergelijks op CD zetten? Met 10 sec. blank tussen? Anders? Hoe?
Ik heb nu ca 12 sec per band. 10 1/1 octaaf en/of 31 1/3 octaafbanden (dus rose ruis).
Hoe komt dat nu best op CD om metingen met te kunnen doen?

Geen ideeën?

Bert hoe stond dat op jouw CD die je niet kan vinden?
Voor isolatiemetingen (of meerdere anderen) doet het er niet veel toe, maar ik zie niet goed hoe je dit praktisch voor nagalmmetingen kan gebruiken ...

Voor isolatiemetingen: zou een ruis per band voldoende winst geven in functie van dynamiek (hogere niveaus per band) vergeleken met een breedbandruis?
Je kan natuurlijk ook met een sweep werken, maar praktijk toont aan dat een sweep soms bepaalde effecten geeft waardoor er verschil in je meting is tussen een breedbandruis en een sweep (ook als je een juiste sweep gebruikt = lineair of logaritmisch).
Ik vermoed (zonder dit ooit uitgezocht te hebben) dat de korte tijd per frequentie van een sweep modes en/of andere resonanties anders kan aanstoten.

Dus die ruis per band is een kruising tussen beide.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 12, 2011 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zou per band als .wav file (dus 10 seconden ruis) wel werkbaar moeten zijn. Ik vermoed dat de PAA niet zo nauw kijkt wat 'volledigheid' van het ruisspectrum betreft, dus het lijkt me dat er wel degelijk verschillen gaan optreden bij vergelijking met de 2260 (met nagalmmodule)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

**** Link naar illegale software downloadsite verwijderd ****

Hier ook 10 sec.

Ik heb trouwens een tijdje geleden in een kerk nog wat zitten prutsen met ARTA waarbij ik sweep en mls vergeleek voor galmmetingen, en ik vond toen geen vreselijke verschillen.

Nu heb ik met galm en STI het idee dat het overal in de ruimte iets anders meet, dus een ruimte galmt en daar moet je iets aan doen. Het middelen van metingen om een gemiddelde galm te bepalen zegt me niks omdat ik denk dat je per positie een acceptabel resultaat moet realiseren, wat ook het beoordelen van discrete reflecties etc inhoudt.

Dus of er 3 of 3.3 sec galm is vind ik niet zo relevant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Over wat gaat dit hier?

Hoe kan jij tout court een nagalmmeting volgens norm (dus in 1/1 of 1/3 bandbreedte) doen met een sweep? Of zelfs één die ook maar een beetje zinnig is?

En op wat slaat die 10 seconde terug?
Staat hier tout court een bandgefilterde ruis op?

Het gaat hier ook niet over de relevantie van nagalmtijden, maar een vergelijking van meetsystemen.
Geluidforum meet een galm over het ganse spectrum (waar hij zelfs de juiste grenzen niet van kent) en ziet maar één mogelijkheid om een vergelijking te krijgen, dat is vergelijkbare systemen simuleren via een bandgefilterde ruis, waardoor de bron de definiërende factor is.
Die link zelf is niet direct iets voor het forum hier ......

http://www.soundonsound.com/sos/sep03/articles/testcd.htm#6
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Nov 13, 2011 3:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 3:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

10 sec is elke sample lang
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Dat blijkt inderdaad een bandgefilterde 1/3 octaafbandruis.
Hier staat de meest recente versie van die CD:
Sound Check 2 Audio Test CD compiled by Alan Parsons

Dit lijkt een kwalitatief ding te zijn:
Quote:
.... Called Sound Check 2, the CD begins with a complete series of 1/3 octave pink noise test signals, ....
Quote:
.... many especially produced and engineered by Alan himself at Abbey Road Studios, England. Presented in the purest form possible using the finest microphones and instruments, these sound examples use the full dynamic range available to 16-bit/44.1kHz CDs and are without any processing such as equalization or compression.

 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik ben nog steeds aan het zoeken, kan me niet voorstellen dat ik het ding heb weggedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Vr Jan 20, 2012 3:52 pm    Onderwerp: band gefilterde ruis Reageer met quote

Ik heb hier wel wav files, maar om voor een test een ruis te maken gaat prima met de demo van DIRAC.

Na download en installatie heeft het programma de mogelijkheid om via je geluidskaart octaaf of terts-bande ruis af te spelen,

de werkwijze gaat zo.

start het programma.

Kies voor file -> new

Kies voor Edit -> generate

Kies uit het menu Signal-> Pink noise -> 10 seconds.

Middels de play knop is de file af te spelen, je hoort "pink noise"


Kies voor de juiste terts/octaafband uit de de toolbar met knoppen "filter"

speel de gefilterde file af, opslaan is in de demo niet mogelijk, maar dit zal voor testen prima voldoen.

Men kan dan ook met b.v een PAA3 een gefilterde nagalmtijd meten. Dit principe wordt ook in andere meters toegepast.

Ter controle van je meter kan met DIRAC in demo wel de 2kHz octaafband gemeten worden.

Happy testing....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:45 am    Onderwerp: 1/3 octaaf bandjes Reageer met quote

Hallo,
bij toeval kwam ik op deze draad terecht.
Ik ga me nog wat verder verdiepen in dit forum en meldt me tzt aan, denk ik.

Voorals nog, ik ben opname technicus en mastering engineer sinds 1980.
Ik was toen werkzaam bij PolyGram en heb de introductie van de CD van zeer dichtbij meegemaakt. Natuurlijk moest toen e.e.a. uitgebreid getest werden en oh, waren we blij met een test CD van Denon uit 1984. Hierop staan 99 (!) tracks met allerlei signalen, o.m. 1/3 octaaf bandjes van 15 seconden elk.
Het begint op track 80 met 25Hz, 31.5Hz en 40 Hz, track 81 50, 63 en 80 etc. t/m track 89 12.5 en 16 kHz.
Is dit waar iedereen hier naar op zoek is?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:50 am    Onderwerp: Re: 1/3 octaaf bandjes Reageer met quote

9WEST schreef:
Hallo,
bij toeval kwam ik op deze draad terecht.
Ik ga me nog wat verder verdiepen in dit forum en meldt me tzt aan, denk ik.

Voorals nog, ik ben opname technicus en mastering engineer sinds 1980.
Ik was toen werkzaam bij PolyGram en heb de introductie van de CD van zeer dichtbij meegemaakt. Natuurlijk moest toen e.e.a. uitgebreid getest werden en oh, waren we blij met een test CD van Denon uit 1984. Hierop staan 99 (!) tracks met allerlei signalen, o.m. 1/3 octaaf bandjes van 15 seconden elk.
Het begint op track 80 met 25Hz, 31.5Hz en 40 Hz, track 81 50, 63 en 80 etc. t/m track 89 12.5 en 16 kHz.
Is dit waar iedereen hier naar op zoek is?


Welkom! Ik denk dat het zeer gewaardeerd zou worden zou je deze voor de bezoekers beschikbaar maken (mits deze rechtenvrij is).

*edit* http://www.amazon.com/Denon-Audio-Technical-Various-Artists/dp/B0000034ME
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Do Jun 27, 2013 9:53 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:52 am    Onderwerp: Re: 1/3 octaaf bandjes Reageer met quote

9WEST schreef:
Hallo,

Het begint op track 80 met 25Hz, 31.5Hz en 40 Hz, track 81 50, 63 en 80 etc. t/m track 89 12.5 en 16 kHz.
Is dit waar iedereen hier naar op zoek is?

Nog even ter verduidelijking, het betreft 1/3 oct "Band Noise" waarbij steeds de middelste frequentie van de drie alleen in het rechterkanaal verschijnt. Ik heb nooit begrepen waarom dit zo was. Als iemand mij even vertelt hoe ik hier een JPG kan plaatsen scan ik die pagina in en plaats het hier. Er staan ook twee grafiekjes bij.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Plaatjes die elders gehost zijn kun je tussen [img] [/img] tags plaatsen. Je mag je een plaatje ook eventueel mailen (geluidforum@gmail.com) dan zet ik het er zo snel mogelijk bij.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:56 am    Onderwerp: Re: 1/3 octaaf bandjes Reageer met quote

Geluidforum schreef:

*edit* http://www.amazon.com/Denon-Audio-Technical-Various-Artists/dp/B0000034ME


Ja, dat is 'm
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.