Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Modelbouw en geluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Littlemep



Sinds: 9-1-2012
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 1:16 am    Onderwerp: Modelbouw en geluid Reageer met quote

Hey iedereen ,

Ik zit met een aantal vragen omtrent geluid en ik denk dat ik hier wel meer info op mijn vragen zou kunnen krijgen .

Mijn hobby is modelbouw en dan vooral in de modelbouwspeedboten . Wij varen met 3.5, 7.5 , 15 en 35 cc motoren ( verbrandingsmotoren ) .
Wij varen reeds voor meer dan 25 jaar op dezelfde plek maar de laatste tien jaren zit er constant een buur ons te "treiteren" . Dit jaar heeft hij een klacht gestuurd naar de gemeente en dit wordt bekeken door de milieudienst . Zij dachten daar dat wij tot de rubriek 32.9 van Vlarem moesten voldoen ( rubriek die gaat over" motorvoertuigen en motorvaartuigen" en de bijhorende "Omlopen voor wedstrijden voor motorvoertuigen" , Omlopen zoals Zandvoort en Omloop Zolder enzo ) maar Vlarem heeft gemeld dat wij NIET tot deze rubriek behoren .
Tot daar het verhaal .

Probleem is :
Het water dat wij gebruiken ligt naast een belangrijke gewestweg, die een 10tal meter hoger ligt , om het u een beetje visueel te voorstellen ligt het water een 20tal meter naast de gewestweg , dan vier rijstroken en dan nog zeker 50 meter tot aan het eerste huis . De buur die klaagt ligt nog een 20 tal meter verder .
Wij beseffen maar al te goed dat wij een (storend) geluid veroorzaken en hebben daarom in het verleden(ongeveer 20 jaar) gestart met een bepaling wanneer wij varen inplaats van ieder weekend . De laatste 15 jaar varen wij ongeveer een 25 keer per jaar , van 12 uur tot 18 uur .

Wijzelf doen op verscheidene momenten metingen met een Db meter die een Db (a) weging heeft want onze (modelbouw)regels zeggen dat wij maximum 80 Db mogen maken op ongeveer 20 meter van de vaarplaats . Onze Dbmeter is al enige jaren oud maar werd/word om de 2-3 jaren geijkt ( dacht ik toch ) en er is maar 1 persoon die de meter bijhoudt en verzorgd .

Dit is een filmpje van de luidste reeks , namelijk de 15 cc : http://www.youtube.com/watch?v=wFfdsYz5q2w

Wij willen nog meer metingen doen maar ook ons geluid gaan bekijken bij de buur om te kijken of wij nu echt zo'n lawaai zijn zoals hij zelf voorstelt . Wij hebben dit reeds een aantal maal gedaan maar ik moet eerlijk bekennen dat de gewestweg soms meer lawaai veroorzaakt dan dat wij doen . Het lawaai op de gewestweg is natuurlijk van voorbijgaande aard terwijl wij blijven ....... .

De vraag is nu , kunnen jullie een meter voorstellen die ons zou helpen om metingen te doen of zeggen jullie dat dit simpelweg te moeilijk is voor een leek en dat we dit moeten laten doen door een professional ?

Extra vraagje , noemen jullie dit geluid "impulsachtig met een continue karakter " ?

Ik dank jullie reeds voor het lezen ,

Bart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 12:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op 20 meter 80 dB hebt en die buren wonen 80 meter verderop veroorzaak je, heel kort door de bocht, nog steeds veel te veel herrie.
Maar ik weet niet hoe het met achtergrondgeluid, afscherming etc zit.
Het lijkt me wel dat als die weg lawaai veroorzaakt, jullie lawaai daarbij opgeteld moet worden.

Het geluid is wat mij betreft niet impulsachtig en tamelijk hoogfrequent.

Ik weet niet of je een LEQ kunt meten met dat ding van jullie; indicatief meten kun je ook met een laptop, een redelijke soundcard, een microfoon van 60 euro en de juiste software. Calibreren doe je met die meter die je hebt.
Anders wordt het een (echt) dure grap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Littlemep



Sinds: 9-1-2012
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Bert ,

Allereerst moet ik melden dat wij niet constant 80 db maken en de andere klassen zitten een stuk lager .

Het water ligt in een klein dal ( laat ik het zo noemen ) en is omringd door bomen /industriegebied enerzijds en de gewestweg ,door de gewestweg is er dus een muur van een 10tal meter hoog .

Een kleine opmerking , als ik schreef dat op 20 meter van de vaarplaats 80db mag gemeten worden bedoelde ik 20 meter in het water en niet op de kade , meestal ligt een boei op 20 meter van de kade en staat de db meter op de rand van de kade waar wij de metingen doen .
Ik ga eens kijken of ik een plannetje kan tekenen dat visueel beter te begrijpen is .

Bedankt alvast voor de info ivb met de laptop enzo , moet ik eens verder bekijken !

Groeten,
Bart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk moet je een hele middag meten met een meetapparaat dat dus dat Leq kan bepalen. Dat is het gemiddelde over de meetperiode.
Als je dan ook nog opvraagt hoeveel kabaal die weg maakt en je geeft een overzicht van je situatie, kunnen we er de3nk ik meer over zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.