Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Octaaf- en Deeloctaaffilters - Log2 / Log10 basis
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 12:00 am    Onderwerp: Re: filtering Reageer met quote

e-sonic schreef:

Overigens is er ook software met octaaf en terts analyse, die ook zonder licentie al een basis uitkomst moet geven, het type 7841 van B&K http://www.bksv.com/products/roomacousticssoftware/7841dirac.aspx

Steekt menig handheld unit naar de kroon...

Heb met beide systemen enige ervaring,

Doe het systeem wel iets te kort, de nieuwe versie gaat tot 1/24ste oct
groet jurjen


Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Wat is er zo speciaal aan DIRAC?
En op wat voor gebied steekt het een handheld naar de kroon?
Met welke twee systemen heb je ervaring?

Ik probeer iets van het laatste stuk van deze draad te begrijpen, maar makkelijk is het niet om een stel losgeslagen ingenieurs te volgen in hun geheimtaal Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 6:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Animatie:

  • 1ste deel
    • 1/3 octaafband Roze Ruis gegenereert op Log base 2 schaal
    • 1/3 octaafband Roze Ruis gemeten met software werkend op Log base 10 schaal
      Dus opbouw bron wijkt af van meting

  • 2de deel
    • 1/3 octaafband Roze Ruis van CD [1] opgebouwd op Log base 10 schaal
    • 1/3 octaafband Roze Ruis gemeten met software werkend op Log base 10 schaal
      Dus bron is synchroon met meting.



Opvallend is de symmetrie van de meetresultaten van deel 2, in contrast met het asymmetrisch effect tussen bron en meetresultaten van deel 1.

[1] Bron CD: Sound Check 2 Audio Test CD compiled by Alan Parsons

De zelf gegenereerde bandruis is iets beter (kleiner) van roll-off factor, alsook de stabiliteit in niveau, dan de 1/3 octaafband ruis die op de CD staat. Aangezien dit echter een C++ programmaatje is (programmeertaal die ik zelf niet ken), zal ik in een later stadium checken of de ontwerper dit programmaatje ook kan maken/aanpassen in een versie voor ruis gebaseerd op Logaritme base 10 berekende waarden.
Of dit succesvol gaat zijn heb ik nog geen idee van.
Los van dit verschil tussen Log2 en Log10 gegenereerde ruis heb ik het gevoel dat de log2 ruis kwalitatief beter is.

Dit is wat bedoeld is met een roll-off factor: Hoe kleiner hoe rechter het filter wordt [β].

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Raised-cosine_filter


Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Roll-off
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Log 2 is muzikaler.
Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zit zeker een logica in log 2 in functie van golflengterelaties, maar daar gaat het hier helemaal niet over hé Bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Blijft leuke materie, iets over filters als plug-in staat ook op de site van sample champion, www.purebits.com.

De code voor 1kHz staat op de site als pseudo fortran... (niet beken of deze juist is)


De discussie ging over twee meetssystemen, dirac als meettool voor ruimteakoestiek.
Wat het voordeel van dit systeem is, lijkt me moeilijk om kort te omschrijven, maar wellicht is het de combinatie van de meting en de analyse, die beide ter beschikking is, verder heeft het systeem de mogelijkheid om zowel audio/wav files te analyseren alsook de klassieke MLS meetmethode, waaruit alle ISO-3382 parameters af te leiden zijn.

Eric heeft de link naar het NTi systeem al gegeven, is in eerdere vorm ook al ca 10 jaar op de markt. Ik heb gewerkt met de oudere AL-1 en de meer recente XL2, alsmede de audio XT schrijver uit de jaren tachtig, waarmee ook een nagalmtijdcurve geplot kon worden. deze systemen zijn nog volop in gebruik!

De meetmethode voor het meten van spraakverstaanbaarheid, die toegepast wordt bij de controle van luidsprekersystemen in tunnels, was een reden om het XL2 systeem in gebruik te nemen.
De resultaten zijn goed te noemen, zo bleek uit een recente controle.

groet jurjen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de uitleg.

DIRAC is nogal prijzig, volgens mij, in verhouding tot ARTA ofzo.

Die Nti zou ik ook kopen als ik vaak zo'n apparaat nodig had, lijkt erg veel bang-for-the-buck te geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.