Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

speakers testen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eehm
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jul 28, 2011 11:53 pm    Onderwerp: speakers testen Reageer met quote

Ik weet niet of ik in het juiste gedeelte zit maar wil heel erg graag mn speakers meten, testen of iets dergelijks.

Bij 1 van mn speakers lijkt alsof de basweergave minder goed is. Is er een manier of bestaat er software waarbij je je speaker(s) kan meten om te zien of ze hetzelfde uitzenden ?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 4:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk hier eens naar:

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=3749#3749
Ken je Engels (lezen?) daar staat zeer veel informatie op die pagina's en in dat forum wordt je echt geholpen.

En zoek hier in het forum ook eens naar meten .....

Bert ken jij een goede link in www.homerecording.be ?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
eehm
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 4:47 am    Onderwerp: speakers testen Reageer met quote

Aaah kijk dat topic was ik al tegengekomen, dat is toch om je ruimte mee op te meten of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Als je daarmee de frequency response van je speakers kan meten onafhankelijk van de ruimte ben ik erg blij. Ben al 4 dagen aan het zoeken. Crying or Very sad

Alvast bedankt voor de moeite Eric Desart,i appreciate it thnx
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijft hetzelfde wat je met je microfoon wil meten.

Als je het effect van de ruimte wil uitschakelen moet je relatief dicht bij je speakers meten.

Maar het is best mogelijk dat jij last hebt van een ruimteakoestisch probleem, dat jij interpreteert als een probleem van je speaker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, wat heeft RobertH nu gezegd over dat late naar bedgaan van je? Very Happy Very Happy

Hier staat een document dat studiotits heet en dat een inleiding is hoe te meten.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3034&hilit=room+measurement+software&start=60
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Hier staat een document dat studiotits heet en dat een inleiding is hoe te meten.


Freudiaans?

Goed artikel! Mag ik het ook rechtstreeks linken [wordbestand]? Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jul 29, 2011 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy
Ik leer het ook ooit....

In het software rijtje ontbreekt mijn favoriet ARTA.
ARTA kan alles, ook dingen als LEQ, in frequentiebanden, en loggen.
En het is niet duur.

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 30, 2011 10:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

ARTA is goed. Dat staat buiten kijf. Maar voor Doe-Het-Zelvers (hier vaak zelfs voor éénmalig of beperkt gebruik) vind ik nog steeds dat Freeware, zeker zo'n goede als REW een te adviseren oplossing is.

Ik voel het ook aan als een stuk respect en dankbaarheid naar iemand die zoveel energie steekt in het vrij ter beschikking stellen van een software die zich best kan meten aan commerciële producten.
Het is bovendien een software die uitstekend ondersteund wordt door een forum, waar de ontwerper John Mulcahy (JohnM) zelf actief aanwezig is.
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/
Evenals in specifieke pagina's vind je er alle uitleg zelfs voor de meest beginnende beginner.
http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/index.html
Dit staat ook in de Help file van het programma.

Ik denk dat je zelden een freeware programma zal vinden dat zo goed ondersteund wordt als REW = Room EQ Wizard.

De pro's hier adviseren hier ook hun vaak uitmuntende (commerciële) software en apparatuur niet waar zij hun brood mee verdienen.

Anders wordt het wanneer Doe-Het-Zelvers zich dieper met deze materie gaan bezighouden, maar je moet al ver en diep gaan voor REW een beperking zal worden.
Voor een doorgedreven hobby op zich, en zeker voor semi-pro tot pro werk, zijn prijzen beneden 100 € voor velen best acceptabel tot zelfs verwaarloosbaar.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jul 30, 2011 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mee eens, Eric.
Daarom staat REW ook in het document vermeld.
ARTA echter niet, en als wetenschappert streef ik naar volledigheid, zoals je weet Very Happy
En in het document staat ook dat een hoop van die programma's in demo-mode, met beperkingen, toch vaak kunnen worden gebruikt om iets voor elkaar te boksen (het zou me niet verwonderen als je dat zelf hebt geschreven Very Happy ).
ARTA kan alles, zelfs impedanties meten en als geluidsmeter fungeren, voor 8 tientjes geloof ik, en lacht daarmee een hoop andere, zeer dure software in het gezicht uit. En professort Ivo Mateljan is ook nooit te beroerd om vragen te beantwoorden aan normale stervelingen. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 30, 2011 5:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
ARTA echter niet, en als wetenschappert streef ik naar volledigheid, zoals je weet Very Happy

Twisted Evil Ahaaaaah .... Dus als je één van de hopen commerciële programma's extra vermeld wordt dat wetenschappelijk .....
Je ziet, iemand is nooit te oud om iets bij te leren ....

Maar nog eens: het is inderdaad een goed programma ....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jul 30, 2011 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Of ben ik toch meer een politicus?
Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
eehm
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 02, 2011 1:20 am    Onderwerp: speakers testen Reageer met quote

Kijk eens wie ik zie reageren heer Stoltenborg, nice.

Hoop leesvoer zie ik Crying or Very sad

Heb trouwens begrepen dat een meting binnenskamers praktisch onmogelijk is ivm je ruimte. Zo 1 meting moet je in vrije veld doen waar dus geen kaatsing kan plaatsvinden of in een dodekamer, klopt dit ?

Dank voor jullie hulp
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Aug 02, 2011 10:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat verhaal van me maakt dacht ik duidelijk dat moderne software de mogelijkheid geeft de ruimte buiten beschouwing te laten, als dat nodig is.
Het is uiteraard wel zo dat je in een grote ruimte lagere frequenties kunt bekijken dan in een kleine ruimte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
eehm
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 03, 2011 2:07 am    Onderwerp: speakers testen Reageer met quote

Nee, heb dat er niet in kunnen halen, heb mij jargon ed nog niet eigen gemaakt.

Ik ken impedantie als een heel ander term als waar het denk ik nu voor bedoeld is.

Anders gezegd ben in de akoestiek en meting daarvan een leek moet mij dus rustig voorbereiden inlezen en dergelijke.

Ben blij te lezen dat een en ander te meten valt Smile
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Aug 03, 2011 11:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet kijken naar dat gedeelte waarin ik reflecties wegknip met behulp van een window.
Direct geluid uit de speaker komt langs de microfoon, maar stuitert dan via bijvoorbeeld een wand terug en komt weer bij de microfoon. Dat kun je zien in die impulse response. Die reflectie moet je verwijderen om alleen de speaker te meten zonder ruimte reflecties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.