Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidisolatie verbeteren (theorie)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:10 am    Onderwerp: geluidisolatie verbeteren (theorie) Reageer met quote

Ik ben een student bouwkunde aan de TU en nu probeer ik de volgende oefen opgave te maken
Quote:

Vraag 14:
Een schoolgebouw ligt langs een drukke weg met een geluidbelasting op de gevel van 68 dB(A).
Het gemeten geluidniveau als gevolg van het wegverkeer binnen in een leeg schoollokaal is 48 dB(A). De gemeten nagalmtijd in een leeg schoollokaal met een volume van 150 m3 is 1,6s. (neem aan dat
deze nagalmtijd karakteristiek is voor alle frequenties).

In de huidige situatie komt de helft van de geluidenergie binnen door kieren, naden en ventilatieopeningen. De andere helft komt door de gevel die voor 60% bestaat uit glas met RA = 23 dB(A), de rest van de gevel heeft een RA= 50 dB(A).

Het glas wordt vervangen door geluidisolerend glas met RA=32 dB(A) Hoeveel dB(A) verbetert daarmee de geluidwering G van de gevel als geheel:


Ik snap dat die 50 dB verwaarloosbaar is en dat het verschil dus 9dB is. 9/3=3 en dan 2^3 dan houdt het nieuwe glas dus 8 keer zo veel energie tegen.

Nu begrijp ik alleen niet hoe ik dat weer omzet naar een verschil in dB. Ik heb een uitwerking, maar wellicht is het handiger als iemand het kan uitleggen zonder terug te vallen op die uitwerking (PDF).

Hopelijk kan iemand mij wijzer maken.


Alvast bedankt,

Pieter
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 12:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij een instinkert:

je hebt nu 20 dB geluidreductie.
Dat glas zou eigenlijk 23 dB moeten doen, maar doet dat niet.
Dus het verbeteren van het glas helpt geen moer zolang je de kierdichting niet verbetert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pietertje



Sinds: 23-6-2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 2:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor het snelle reageren en meedenken.

Ook een goed antwoord (waarschijnlijk), maar het gaat hier eigenlijk om een meerkeuze vraag. Dus voor de volledigheid toch maar even de antwoordmogelijkheden en de uitwerking. Zelf gokte ik op 9dB*50%*60%, dan kom je wel in de buurt maar dat is meer geluk dan wetenschap.

antwoorden
Quote:

a. Ca.2,5dB
b. Ca.4dB
c. Ca.6dB
d. Ca.9dB
e. Ca. 12 dB


uitwerking
Quote:

In de nieuwe situatie kan de geluidenergie die door de rest van de gevel komt (RA = 50 dB(A)) worden verwaarloosd t.o.v. de energie die door het raam komt, 18 dB(A) verschil in geluidwering. Het verschil in
binnenkomende geluidenergie tussen de oude en de nieuwe situatie is dan 2 : 1,125.
Door het nieuwe glas komt namelijk maar 1/8 van de geluidenergie binnen t.o.v. wat door het oude
raamkomt 32‐23 = 9dB(A) verschilin RA en 10log1/8=‐9dB.

Plaatsen van ander glas zonder kieren en ventilatie aan te pakken levert dus maar een verbetering op van ΔL = 10 log 1,125/2 = ‐2,5 dB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 2:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andersom: Wat vind je niet duidelijk aan de uitwerking dan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 2:47 pm    Onderwerp: Re: geluidisolatie verbeteren (theorie) Reageer met quote

Anonymous schreef:

In de huidige situatie komt de helft van de geluidenergie binnen door kieren, naden en ventilatieopeningen. De andere helft komt door de gevel die voor 60% bestaat uit glas met RA = 23 dB(A), de rest van de gevel heeft een RA= 50 dB(A).

Het glas wordt vervangen door geluidisolerend glas met RA=32 dB(A) Hoeveel dB(A) verbetert daarmee de geluidwering G van de gevel als geheel:


Ik snap dat die 50 dB verwaarloosbaar is en dat het verschil dus 9dB is. 9/3=3 en dan 2^3 dan houdt het nieuwe glas dus 8 keer zo veel energie tegen.

Nu begrijp ik alleen niet hoe ik dat weer omzet naar een verschil in dB. [/quote]
10 * log ( 8 ) = 9 dB

Je verschil is inderdaad 9 dB. Toch zit hier een addertje in die vraag.

Je kieren blijven een constante in beide situaties.
Situatie 1
ramen 60% à 23 dB
gevel 40% is à 50 dB
Gemiddelde isolatie 25,2 dB Evenveel energie via spleten openingen etc wordt 25,2 - 3 = 22.3

We vervangen het glas:
ramen 60% à 32 dB
gevel 40% is à 50 dB
Gemiddelde isolatie 34,2 dB Evenveel energie via spleten openingen etc wordt 34.2 - 3 = 31.3 dB.

Toch blijft de vraag = die rest van de oppervlakte nu 40% of 40% - de spleetopervlakte à 0 dB isolatie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 3:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In de huidige situatie komt de helft van de geluidenergie binnen door kieren, naden en ventilatieopeningen. De andere helft komt door de gevel die voor 60% bestaat uit glas met RA = 23 dB(A), de rest van de gevel heeft een RA= 50 dB(A).


Is de (bedoelde) redenatie niet dat zonder de kieren (waardoor immers 50% van de geluidsenergie van buiten naar binnen wordt doorgegeven) aan te pakken, de verbeteringen aan de gevel zijn gelimiteerd tot 3dB?

Quote:
Het verschil in binnenkomende geluidenergie tussen de oude en de nieuwe situatie is dan 2 : 1,125. Door het nieuwe glas komt namelijk maar 1/8 van de geluidenergie binnen t.o.v. wat door het oude raam komt 32‐23 = 9dB(A) verschilin RA en 10log1/8=‐9dB.


Voorheen: 50% energie door kieren - 50% door raampartij (overige 40% gevel oneindig isolerend verondersteld)

Nu: 50% energie door kieren - 1/8 x 50% door verbeterde raampartij.

Andersom geredeneerd:

Binnenniveau is 48 dB(A) in huidige situatie. 50% van de energie komt door kieren, dus bijdrage is 45 dB(A), verbetering van de gevel kan dus maximaal 3 dB opleveren, tenzij ook de kieren worden gedicht.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pietertje



Sinds: 23-6-2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Andersom: Wat vind je niet duidelijk aan de uitwerking dan?

Vooral hoe ze op die verhouding komen van 2:1,125 en waarom zie die bij het antwoord omkeren in 1,125:2. Maar dat omkeren zal wel komen omdat ik überhaupt niet snap hoe ze op die getallen komen. Dit stukje dus: ΔL = 10 log 1,125/2 = ‐2,5 dB


Quote:

Toch blijft de vraag = die rest van de oppervlakte nu 40% of 40% - de spleetopervlakte à 0 dB isolatie?

Ik verwacht dat de rest 40% is. De spleetoppervlakte wordt niet gegeven, dus kan daar in de opgave moeilijk rekening mee gehouden worden.


Quote:

Binnenniveau is 48 dB(A) in huidige situatie. 50% van de energie komt door kieren, dus bijdrage is 45 dB(A), verbetering van de gevel kan dus maximaal 3 dB opleveren, tenzij ook de kieren worden gedicht.

Dank je! Dit levert dan niet een precies antwoord, maar zorgt er in ieder geval voor dat de rest af valt.

Nu blijft nog de vraag voor mij hoe ze op die verhouding zijn gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 4:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voorheen: 1 factor door kieren + 1 factor rest = 2
Nu: 1 factor kieren + 1/8 factor rest = 1,125

Omkeren factoren in breuk verandert slechts het teken (+ of -) in de uitkomst.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pietertje



Sinds: 23-6-2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 4:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Voorheen: 1 factor door kieren + 1 factor rest = 2
Nu: 1 factor kieren + 1/8 factor rest = 1,125

Omkeren factoren in breuk verandert slechts het teken (+ of -) in de uitkomst.


Bedankt! (van m'n eigenwaarde is niet veel over, maar kan ik die vraag in ieder geval beantwoorden ;))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 4:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er belde juist iemand aan toen ik mijn vorige post enterde. En is juist vertrokken nu.

Stom van mij ......

Geluidforum (en Bert met ruwere uitleg) heeft het bij het juiste eind natuurlijk.

Dit is de juiste berekening:



Dus die ca 2.5 dB uit de meerkeuzevraag is het juiste antwoord (exact 2.490853818 dB)

Die isolatie is de gemiddelde isolatie.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Jun 23, 2011 10:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green
Jeroen had meteen door dat die isolatie is beperkt tot 3 dB, dus +1.
Ik ben natuurlijk journalist, dus oppervlakkig, gefokt, laagopgeleid in nogal dom, en ik had die pdf verwijzing niet gezien.
Ik snap wel dat wanneer jullie als bouwkundigen op deze manier worden "uitgedaagd" om over geluidsisolatie na te denken zoiets hebben van: waar gaat dit over. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had uiteraard ook iemand op bezoek.
Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Je uitleg was grof, maar je instinct juist. Ik heb je bij in mijn vorige post gezet, maar deze edit kruiste met jouw (voor)laatste berichtje.

Ik heb altijd last met mezelf als ik zo'n stommiteiten doe, maar geef ze even gemakkelijk toe (en zou dit zelf gecorrigeerd hebben).
Ik zat hier verward door het feit dat ik niet zeker was dat die rest 40% was met verwaarlozing van de oppervlakte van die spleten en ventilatieopening(en). Mijn pudding brein sloeg in de war ....

En dan ging de bel net voor ik dat nog snel enterde.
Ik ben weinig vergevingsgezind naar mijzelf met zo'n dingen.

Goed dat Geluidforum dit merkte en snel tussenkwam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He pa, je weet toch wanneer ik een geintje maak?
Very Happy
ik denk dat niemand hier twijfelt aan je kundigheid.

De vraagstelling is ook nogal zot, wat mij betreft.
Waarschijnlijk zal Pieter z'n eigenwaarde ook weer stijgen.
Razz Razz


Laatst aangepast door bert stoltenborg op Do Jun 23, 2011 10:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Volgens mij een instinkert:

je hebt nu 20 dB geluidreductie.
Dat glas zou eigenlijk 23 dB moeten doen, maar doet dat niet.
Dus het verbeteren van het glas helpt geen moer zolang je de kierdichting niet verbetert.


Na herlezing is dit eigenlijk wel de kern van de redenatie!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.