Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Rekenprogramma's voor geluidsoverdracht naar de omgeving

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas



Sinds: 21-6-2006
Berichten: 6
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di Apr 05, 2011 1:41 pm    Onderwerp: Rekenprogramma's voor geluidsoverdracht naar de omgeving Reageer met quote

Bij de groep "Geluidsdeskundigen" op LinkedIn is op dit moment een discussie gaande over de verschillen in rekenresultaten tussen de verschillende (versies van) in Nederland gebruikte rekenprogramma's zoals Environoise, Geonose, Geomilieu, Soundplan en Winhavik. Het idee leeft daar om een test te organiseren waarbij de resultaten van alle programma's voor een (slim) rekenmodel met elkaar te gaan vergelijken.

Nou komt bij mij de vraag op of in België een soortgelijke verscheidenheid aan programma's in gebruik is en of deze programma's, naar analogie van de regelgeving voor advieseurs, onderhevig zijn aan een of andere vorm van certificereing door een overheidsinstantie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 05, 2011 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klaas,

Ikzelf ben aan het uitbollen.

Dit lijkt mij een interessante vraag om aan leden van het bestuur of gewoon leden te vragen, die zeker op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen, of minstens kunnen doorverwijzen naar de meeste interessante contacten.

http://www.abav.be/board.php

Hou er wel rekening mee dat het ABAV nog steeds nationaal is (geen communautaire poespas) maar dat wij in België wel 3 verschillende wet- en regelgevingen hebben inzake geluid (Waals, Brussels en Vlaams gewest).
Kan je bijv. het probleem voorstellen inzake onze luchthaven in Zaventem? De luchthaven ligt in het Brussels gewest maar de vliegtuigen arriveren en vertrekken over zowel hun eigen, alsook het Vlaams en Waals landsgedeelte (of randgemeenten met hoofdzakelijk Nederlands- of Franstaligen), elk met hun gewestelijk regelgeving en gezag inzake geluid alsook hun eigen regeringen en parlementen.
En die federale minister moet dan, voor dergelijke grensoverschrijdende problematiek, pogen om hier een resultante uit te brouwen die dan door alle drie geaccepteerd moet worden.

Het ABAV is dus een mix van Frans- en Nederlandstaligen. Maar de meeste verstaan en spreken ook Nederlands. En al die principiële communautaire dingen spelen hier geen rol, met wetenschap als dominant bindende en overkoepelende factor.

Groetjes
Eric

PS: om de één of andere reden vind je beduidend weinig Vlamingen, professioneel bezig met dergelijk type van geluid, die participeren in fora. Blijkbaar speelt toch de volksaard mee.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas



Sinds: 21-6-2006
Berichten: 6
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di Apr 05, 2011 5:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Mijn dank voor de snelle reactie. Toch maar even "uitbollen" opgezocht ...


Ik kan me voorstellen in welke bochten de verschillende overheden zich moeten wringen om bij grensoverschijdende geluidsproblemen "alle neuzen in dezelfde richting" te houden.

Zal de vraag eens voorleggen aan een van de ABAV-bestuursleden.


Groeten,
Klaas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.