Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsisolerende ruimte als 'inpandig object'

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hans
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2006 1:17 pm    Onderwerp: Geluidsisolerende ruimte als 'inpandig object' Reageer met quote

Ik hoor graag het forum over het volgende.
Ik ben bezig een 'inpandig object' te ontwerpen waar je in zou kunnen om minder last te hebben van omgevings- en contactgeluid.
Het materiaal van het ding is polyester (dikte 3 mm).
De afmetingen: 2.20 m. lang, 1.50 m. breed, 1 tot 1.50 m. hoog.
Er komt een enkele opening voor luchtverversing e.d., er zijn enkele kieren.
Het ding komt op poten te staan.
Mijn vragen zijn:
Hoe demp ik het CONTACTgeluid (m.n. van buren) het best? Moet ik de (4) poten op een bep. materiaal zetten? Kan ik ook via de binnenkant van het ding het CONTACTgeluid verminderen?
Kan ik door aanpassing van de binnenkant OMGEVINGSgeluid (vliegtuigen, auto's) verminderen? Bijv. door de openingen dicht te doen, bekleden e.d.?
Misschien is polyester niet het meest ideale materiaal voor geluidsdemping. De opzet is echter een designachtig object, dus geen getimmerd vierkant hokje e.d. Maar tips voor een ander basismateriaal zijn welkom.
Bedankt. Hans
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2006 3:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt het een stilteruimte om in te líggen? Nogal laag namelijk!

Wat voor contactgeluid ervaar je vanaf de buurman?

Opstelling zou ik adviseren op rubber trillingdempers, te selecteren op basis van het gewicht (inclusief 'gebruiker') van het hele gebeuren. Dit gewicht uiteraard delen door het aantal 'poten'.

Polyester is vrij licht (ca. 1300 kg/m3) en zal een onvoldoende demping geven. Het is dus zaak de wanden aanzienlijk te verzwaren en/of te kiezen voor een dubbelzijdige constructie met een absorberende (mineraalwol) vulling. Mechanisch contact tussen de bladen dient vermeden te worden. Eventueel kan een massamateriaal op basis van bitumen worden gebruikt (ca. 2000 kg/m3) worden gebruikt om de massa voldoende te laten toenemen. Vroeger waren dergelijke materialen 'smeerbaar' verkrijgbaar (op waterbasis dus redelijk veilig, maar wel lastig schoon verwerkbaar) om ook ronde delen te kunnen behandelen. Of die nog bestaat weet ik niet.

Resteert, essentieel, absorptiemateriaal in de ruimte. Hierbij zou je moeten denken aan absorberend (vlak)schuim in een vrij grote dikte. Liefst 100 mm maar minimaal 50 mm. Alle wanden en het plafond behandelen.

Denk je wel aan een voldoende ventilatie, eventueel geforceerd uitgevoerd met dempers? Neem aan dat het de bedoeling is prettig van de 'stilte-kist' gebruik te maken Rolling Eyes? Als je voornemens bent iemand uit de Quote 500 te ontvoeren en in deze ruimte op te sluiten gelieve dit advies als niet gegeven te beschouwen Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hans
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2006 7:18 pm    Onderwerp: inpandig object Reageer met quote

nee, voor een quote-ontvoering weet ik wel een geschikter soort kisten.

het contactgeluid van buren betreft slaande deuren, schoenen op laminaat en beton e.d.

het verhaal is duidelijk
het probleem waar ik tegen aanhik is dat het toch ook een mooi meubel zou moeten zijn. ik vraag me of het dit wordt met al die verzwaringen en dikke absorptiemateriaal.
misschien moet ik anders een zwaarder basismateriaal nemen dat wel in een bepaalde vorm moet zijn te gieten of bewerken.
of dikker polyester...
laat ik de functie (geluidsdemping) voorgaan, dan kom je algauw uit bij van die speciale ruimtes in fabrieken. zo'n hok in je woning is (nog) niet echt wat ik zoek
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.