Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Ik wil geen overlast veroorzaken voor mijn bovenburen.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karel
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 11, 2010 10:29 pm    Onderwerp: Ik wil geen overlast veroorzaken voor mijn bovenburen. Reageer met quote

Goeiedag,

Ik woon in een oud pand in Amsterdam. Door het ontwerp heb ik in mijn woonkamer geluidstechnisch gezien enkel met de bovenburen te maken. Ik stoor mij niet aan hun, en ben dus enkel opzoek naar een eenvoudige oplossing om er voor te zorgen dat ik mijn tv/radio wat harder kan zetten, zonder dat ik meteen een heel zwevend plafond hoef te installeren.

Ik zat zelf te denken om een hele zoot van die absorbtie panelen, die je ook wel in geluidsstudio's ziet, op te hangen. Iemand een idee of dit enigsinds nut heeft, en of ik dan mijn hele plafond moet doen of dat een deel ook al afdoende kan zijn.

Mijn dank is groot.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 11, 2010 10:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een nobel streven Karel, goed dat je denkt aan het welzijn van je bovenburen.

Helaas ga je met absorptie in je kamer niet echt een relevante verbetering realiseren, tenzij je kamer nu excessief galmt. Een verlaagd plafond met enige massa en trillingvrij opgehangen van het bestaande plafond én de wanden zal voor het middenfrequent (ik ga ervan uit dat je TV niet al te zware bassen produceert) daarentegen wél vaak een verbetering geven. Als je handig bent is het nog redelijk economisch uit te voeren en het eindresultaat ziet er vaak beter uit dan her en der geplaatste absorberende materialen (schuimplaten of mineraalwolpanelen) in je woonkamer.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Karel
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 11, 2010 11:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je reactie.

Zo'n verlaagd plafond, moet dat dan over het gehele plafond, of zou je dan ook een gedeelte kunnen doen? zeg 70-80% van het totale oppervlak. En weet je zeker dat die schuimrubberen dingen niet voldoende zijn. Als ik zo verder leest lijkt het mij dat zo'n verlaagd plafond enkel noodzakelijk is om contactgeluid van je bovenburen te kunnen dempen. Maar mijn buren lopen op sokken, dus daar heb ik geen last van Very Happy .
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 11, 2010 11:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Karel schreef:
.... En weet je zeker dat die schuimrubberen dingen niet voldoende zijn.


Mr. Green Geluidforum zegt nooit zo maar iets. Hij weet echt over wat hij praat. Door dat zo lief te vragen verandert fysica echt niet.

Ik laat dit verder aan hem.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2010 9:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Karel schreef:
Zo'n verlaagd plafond, moet dat dan over het gehele plafond, of zou je dan ook een gedeelte kunnen doen? zeg 70-80% van het totale oppervlak. En weet je zeker dat die schuimrubberen dingen niet voldoende zijn. Als ik zo verder leest lijkt het mij dat zo'n verlaagd plafond enkel noodzakelijk is om contactgeluid van je bovenburen te kunnen dempen. Maar mijn buren lopen op sokken, dus daar heb ik geen last van Very Happy .


Je húidige buren lopen op sokken Wink.

Met absorptie ga je te weinig realiseren, neem dat maar van me aan. Zelfs al zou het 3 dB verbetering opleveren dan is dit voor je bovenburen nauwelijks een relevante afname.

In jouw ruimte klinkt geluid met absorptie enkel 'doder'. Mocht je overwegen om de TV / radio harder te zetten omdat je nu gesproken programma's niet kunt volgen is het aanbrengen van absorptie (mits je kamer momenteel flink galmt) enkel een oplossing om de verstaanbaarheid van de TV / radio te verbeteren zónder hem harder te hoeven zetten!

Verder moet je je afvragen of je her en der lelijke en stofvangende schuimplaten tegen wanden en plafond wilt hebben.

Een contactloos verlaagd plafond inderdaad (helaas) in de gehele ruimte waarin je het geluid wilt gaan produceren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Peter J.



Sinds: 3-3-2009
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2010 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een heel eenvoudige en praktische oplossing (werkt wel het beste als je alleen woont). Koop een goede draadloze koptelefoon....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.