Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Demping in Kerkzaal
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paulus



Sinds: 20-10-2009
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 10:26 pm    Onderwerp: Re: Demping in Kerkzaal Reageer met quote

sito schreef:
De vragen die ik heb zijn eigenlijk de volgende;
1. Kan ik op de 1 of andere wijze a en b combineren in een wand. Waarbij ik een vorozetwand creeër van 20cm diep?
2. Zijn mijn hersenspinsels überhaupt in de juiste richting
3. Is er veel verschil in de inzet van dergelijk system naarmate de ruimte groter word? Ik lees veel over absorptie/akoustiek voor huiskamers e.d.
4. Zal een dik velours me iets helpen in laagfrequent absorptie


Als ik toch ook nog even je vragen bekijk:

1. Lijkt me lastig. Wel is het zo dat dikker steenwol ook meer laag absorbeert. Liever ook iets verder van de muur dan als een plank er tegen aan.
2. Wat mij betreft wel... maar ik ben ook maar een amateur
3. Naarmate de ruimte groter is, is je nagalmtijd groter (echt waar...), maar de voorkeursnagalmtijd mag ook iets groter zijn naarmate de zaal groter is. Waar je verder rekening mee moet houden is het aantal mensen en de toepassing. Je beschrijft het gebouw als een kerk, maar in jouw geval moet je meer een nagalmtijd benaderen van een theater of concertzaal. Met jouw volume zit dat volgens mij op maximaal ca. 1.5 sec.
De principes voor demping zijn hetzelfde, kwestie van schaalvergroting.
4. Absorbtiecoëfficient van zwaar velours:
125 Hz 0,14
250 Hz 0,35
500 Hz 0,55
1000 Hz 0,72
2000 Hz 0,70
4000 Hz 0,65
8000 Hz 0,65

In het laag zal het dus weinig helpen

Heren experts, schiet er maar op! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2009 10:19 am    Onderwerp: niet schieten maar meten Reageer met quote

Ik ga niet schieten, alhoewel dat in vroegere tijden ook onder akoestiekelingen nogal gebruikelijk was....

De antwoorden hier lijken op de eerdere vragen op een ander forum....,
ik wacht eerst de meet resultaten af.


Laatst aangepast door e-sonic op Di Nov 24, 2015 12:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2009 11:04 am    Onderwerp: Re: niet schieten maar meten Reageer met quote

e-sonic schreef:
Ik ga niet schieten, alhoewel dat in vroegere tijden ook onder akoestiekelingen nogal gebruikelijk was....

De antwoorden hier lijken in twee druppels water op de eerdere vragen op een ander forum...., wat is het vakgebied toch een voorbeeld van harmonie

e-sonic,

Wanneer ditzelfde topic ook reeds besproken werd in een ander forum is het nuttig dat je gewoon de link hier plaatst. Zo is het alleen onduidelijk suggestief.
Dan kunnen anderen ook volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2009 11:47 am    Onderwerp: Link Reageer met quote

De reacties waar ik op doel zijn van mei 2009 in het forum van J&H

http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/22673-ervaring-line-array-delta-loudspeakers-5.html#post507223


Ik heb dit in eerste instantie aan de topic starter gelaten, maar post dan op je verzoek de link.

De overeenkomst in de adviezen is treffend..


PS, er is ook nog een topic over het plaatsen van 2 maal sub luidsprekers, daar heb ik vraag over de polars van de sub en de toppen ter overweging gebracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2009 1:03 pm    Onderwerp: Vervolg akoestiek Reageer met quote

voor de mensen die het onderwerp volgen, en wellicht ook de situatie herkennen, is het goed om te kijken naar een mogelijk vervolg.

Om een bestaande of nog te bouwen ruimte te bekijken voor toepassing van spraak communicatie zijn rekenprogramma's of simulatie software beschikbaar.

Het gebruik van complete luidspreker simulatie software is nuttig maar is niet voor iedereen weggelegd. Bovendien zijn veel, maar niet alle luidsprekers beschikbaar in de simulatie software.


Het gebruik van rekensoftware en metingen gebeurt meestal als wederzijdes aanvulling in het vakgebeid van de ruimteakoestiek.

Uitkomsten van berekeningen en metingen zijn altijd welkom, zeker als je ervaringen nieuw zijn, en wellicht niet wat je had verwacht.

Naar mijn opvatting wordt er te weinig gebruik gemaakt van de hulpmiddelen, en ook uit eigen ervaring zijn niet optimale resultaten in een eerder stadium te onderkennen.


Laatst aangepast door e-sonic op Di Nov 24, 2015 12:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Do Feb 18, 2010 5:18 pm    Onderwerp: Best bekeken topic Reageer met quote

Een zeer goed bekeken topic, waarvan we de uitkomst hier zoals vaak niet meer horen, een leuke link die ik onlangs kreeg van een architect is de site

www.kerkenbouw.nl

hier staan tientallen projecten op, met de architecten en verder betrokken partijen, wat mij opviel is het grote aantal lopende en in voorbereiding zijnde projecten.

Leuk om ook een paar kerken terug te zien waar ik een meetmicrofoon in heb geplaatst Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.