Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

NEN3418 verdwijnt

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2007 9:10 am    Onderwerp: NEN3418 verdwijnt Reageer met quote

Uit een schrijven van het Nederlands Normalisatie Instituut (www.nen.nl):

Quote:
(...) Gebleken is dat internationaal (ISO) en Europees (CEN) gewerkt wordt aan de totstandkoming van een norm met vergelijkbare inhoud:
EN ISO 9612 'Acoustics - Measurement and calculation of occupational noise exposure - Engineering method'.
Deze norm bevat meer alternatieven voor geluidmetingen dan NEN 3418. Het gaat nu nog om een EN ISO normontwerp.

Publicatie van de definitieve norm zal naar verwachting in de tweede helft 2008 plaatsvinden. NEN 3418 zal dan ook moeten worden ingetrokken. NEN heeft daarom besloten te stoppen met de herziening en NEN 3418:2003 voorlopig te handhaven.

Overwogen wordt in een later stadium NEN 3418 een vervolg te laten krijgen door het opstellen van een praktijkrichtlijn voor de beoordeling van geluid op de arbeidsplaats.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2007 1:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, ISO 9612 was al enige tijd (parallel) als NEN geaccepteerd - tot mijn, uitdrukkelijk bij NEN gemelde, verbazing.

ISO/DIS 9612 staat nog open voor commentaar, al kan er niet veel meer aan veranderd worden. De NL akoestiek commissie heeft ervoor gekozen zich niet met 9612 bezig te houden Confused

Commentaar op ISO/DIS 9612 kan bij ondergetekende worden gemaild. Ik ben sinds kort aspirant lid van de normcommissie akoestiek en heb dit ontwerp onder m'n hoede.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2007 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Commentaar op ISO/DIS 9612 kan bij ondergetekende worden gemaild. Ik ben sinds kort aspirant lid van de normcommissie akoestiek en heb dit ontwerp onder m'n hoede.


Ik meende in de aangekochte ontwerpnorm inderdaad je naam al tegengekomen te zijn Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
A
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 1:15 pm    Onderwerp: Re: NEN3418 verdwijnt Reageer met quote

Ondertussen zijn wel de wijzigingen in het Arbeidsomstandighedenbesluit van kracht.

Is het slim om metingen voorlocpig nog uit te voeren volgens NEN3418:2007 Ontw. om metingen en de daaruit volgende rapportages aan de eisen uit dat besluit te laten voldoen?
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2007 5:53 pm    Onderwerp: NEN 3418 <> ISO 9612 Reageer met quote

De voorkeursmethode, werkzaamhedeninventarisatie en berekening van de dagdosis aan de hand van metingen per werkzaamheid, blijft eigenlijk ongewijzigd. Er zijn wel twee andere methoden beschreven in ISO9612, maar die zijn van toepassing als de voorkeursmethode niet reeël is (bijv. te diverse werkzaamheden).

Het verdient aanbeveling voorlopig te werken volgens NEN 3418, maar neem samples van minimaal 5 minuten (nieuw voorschrfit) en neem er minimaal 3. Dit is nodig om later een berekening te maken van de te verwachten onnauwkeurigheid.
Ook moge de verschillen tussen de drie metingen niet groter zijn dan 3 dB. Zo ja dan moet de meettijd worden verlengt, de werkzaamheid worden opgesplits, extra metingen worden uitgevoerd of een combinatie van deze akties.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2007 2:29 pm    Onderwerp: Re: NEN 3418 <> ISO 9612 Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
De voorkeursmethode, werkzaamhedeninventarisatie en berekening van de dagdosis aan de hand van metingen per werkzaamheid, blijft eigenlijk ongewijzigd. Er zijn wel twee andere methoden beschreven in ISO9612, maar die zijn van toepassing als de voorkeursmethode niet reeël is (bijv. te diverse werkzaamheden).

Het verdient aanbeveling voorlopig te werken volgens NEN 3418, maar neem samples van minimaal 5 minuten (nieuw voorschrfit) en neem er minimaal 3. Dit is nodig om later een berekening te maken van de te verwachten onnauwkeurigheid.
Ook moge de verschillen tussen de drie metingen niet groter zijn dan 3 dB. Zo ja dan moet de meettijd worden verlengt, de werkzaamheid worden opgesplits, extra metingen worden uitgevoerd of een combinatie van deze akties.



Michiel,

Bedankt voor je antwoord.
Misschien moet ik toch ISO 9612 eens bekijken. We hebben namelijk te maken met per dag zeer wisselende werkzaamheden op verschillende binnen en buitenlokaties.
Rolling Eyes
Naar boven
Karin
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2007 10:44 pm    Onderwerp: NEN ISO 9612 nog niet voorhanden, wat te doen? Reageer met quote

Geachte mensen,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerstuk voor de opleiding Arbeidhygiëne.

Ik ga een geluidmeting verrichten in werkplaatsen waar gewerkt wordt met allerhande elektrische machines. Ik wil hiervoor de recentste meetmethode hanteren.

De NEN ISO 9612 is nog niet voorhanden.

Is het dan verstandig om de NEN3418:2003 te volgen, of zijn er elders nog nieuwe regels te hanteren om je metingen te verrichten?


Ik moet op korte termijn mijn meetplan uit gaan werken, vandaar deze oproep als ik nog iets moet veranderen op basis van de stand der techniek of wetenschap.

Graag zou ik een advies van jullie willen vernemen.

Met vriendelijke groeten, Karin
Naar boven
A
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 8:34 am    Onderwerp: Re: NEN ISO 9612 nog niet voorhanden, wat te doen? Reageer met quote

Karin schreef:
Geachte mensen,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerstuk voor de opleiding Arbeidhygiëne.

Ik ga een geluidmeting verrichten in werkplaatsen waar gewerkt wordt met allerhande elektrische machines. Ik wil hiervoor de recentste meetmethode hanteren.

De NEN ISO 9612 is nog niet voorhanden.

Is het dan verstandig om de NEN3418:2003 te volgen, of zijn er elders nog nieuwe regels te hanteren om je metingen te verrichten?


Ik moet op korte termijn mijn meetplan uit gaan werken, vandaar deze oproep als ik nog iets moet veranderen op basis van de stand der techniek of wetenschap.

Graag zou ik een advies van jullie willen vernemen.

Met vriendelijke groeten, Karin


Op dit gebied is er een probleem. NEN3418:2003 is de geldende norm.
Probleem is dat deze niet aansluit bij het Arbeidsomstandighedenbesluit mbt lawaai. Wet gaat echter boven norm, dus als je metingen verricht zal je de resultaten in ieder geval ten opzichte van het Arbobesluit moeten toetsen. Wij hebben zelf de inmiddels vervallen ontwerpnorm NEN3418:2007 gehanteerd, welke wel aansloot op het Arbobesluit.
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 2:39 pm    Onderwerp: Ter aanvulling Reageer met quote

Verwachte verschijning ISO 9612: medio 2009



NEN 3418 (2003 en ontwerp 2207) bevat een meetvoorschrift en een handleiding om aan de richtlijn te toetsen.
Dat laatste valt niet onder de titel en hoort er m.i. ook niet in thuis.

De handleiding in 3418 om aan de regels te toetsen is ter verduidelijking van de regels (mag daarom m.i. niet in een norm staan).
De regels (=arbeidsomstandighedenbesluit) staat uiteraard boven enige norm.

Het meetvoorschrift van de versies van 2003 en (ontwerp) 2007 wijken dan ook niet essentieel van elkaar af. Ook in de nieuwe ISO 9612 komt een dergelijk voorschrift te staan (task-based strategy) naast twee anderen: 'job-based' en 'full day'. (Zie ook mijn bovenstaande posting!)

Naar verwachting zal er, in aanvulling op ISO 9612, een NPR (praktijkrichtlijn) worden uitgebracht met daarin de stroomschema's zoals deze nu in 3418 staan. Bovendien kan in die NPR aandacht worden besteed aan het berekenen van de demping gehoorbeschermingsmiddelen en mogelijk enige verduidelijking over meetonzekerheden zoals beschreven in 9612.
Andere suggesties zijn welkom.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2009 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

NEN-EN-ISO 9612 is definitief en verkrijgbaar bij normshop. NEN 3418 staat daar ook nog op, maar dat is een slordigheid.

Inleiding ISO 9612 -powerpoint
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.


Laatst aangepast door MichielvanEeden op Za Jun 27, 2009 2:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2009 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
NEN-EN-ISO 9612 is definitief en verkrijgbaar bij normshop. NEN 3418 staat daar ook nog op, maar dat is een slordigheid.


Linkje!

Michiel, wil je misschien de tekst van je site en de link naar je Powerpoint hier quoten?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.