Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Anhydriet gietvloer geschikt?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Xander
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 03, 2008 12:39 pm    Onderwerp: Anhydriet gietvloer geschikt? Reageer met quote

Hallo,

ik woon in een bovenwoning met houten verdiepingsvloeren. Ik wil graag geluidsisolatie toepassen, en heb via www.nsg.nl een methode gevonden van verzwaring van de vloer middels zand. Omdat er een constructieberekening moet worden gemaakt, heb ik een adviesbureau om hulp gevraagd. Zij stellen niet zo'n voorstander te zijn van de door NSG voorgestelde oplossing, en komen met een voorstel om een anhydriet gietvloer te gebruiken, die zwevend wordt gelegd. De vloer zelf zou dan zo'n 35 mm dik worden, en daar zou nog een isolatie onderlaag onder komen. De totale vloer zou dus zo'n 5 cm hoger worden dan de huidige situatie.

Hoe kijken jullie hier op het forum tegen deze oplossing aan?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 03, 2008 6:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Moeilijk... Persoonlijk vind ik zand ook niet thuishoren in bouwkundige constructies. Het idee is dat de extra massa voor een verbeterde isolatie zorgt. Eenzelfde effect zou dus ook met een betonnen dekvloer kunnen worden verkregen. De isolatie loopt ruwweg volgens het model voor een homogeen eenschalig bouwelement (volgens de 'massa-wet'). Het voorstel van het adviesbureau is een dubbelwandige constructie (bestaande vloer en extra vloer op spouw met isolatie daartussen) en gedraagt zich anders. Middenfrequent en hoogfrequent (evenwel begrends door lekken langs randen en doorvoeren) is veelal de isolatie beter, laagfrequent kunnen echter hinderlijke resonanties optreden. Het isolatie gedrag is dat van een meerschalig bouwelement en complexer. Ook hier zou naast anhydriet een betonnen dekvloer kunnen worden gekozen. Ik ken de dichtheid van de anhydriet vloer overigens niet. (Herstel: zie hier)

De constructie zoals door het bureau berekend kan prima voldoen, mits zij op de hoogte zijn van de aard van de problemen (hoogfrequent of laagfrequent). De werking is afhankelijk van de massa van beide 'schalen', de afstand ertussen en het type en de densiteit van de vulling (de ondervloer). Verder gaat men bij deze oplossingen uit van een correcte plaatsing waarbij de dekvloer nergens contact maakt met de originele vloer en de wanden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 03, 2008 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees ook eens HIER en HIER Wink

(Bron: Site Geluid & Verkeer)

Site Geluid & Verkeer schreef:
Dit materiaal is met -morrende- toestemming overgenomen uit enkele NSG-brochures.


_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.