Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

piekgeluiden in de Orthopedie dB(A) of dB(C)?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hipstarr
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 2:14 pm    Onderwerp: piekgeluiden in de Orthopedie dB(A) of dB(C)? Reageer met quote

hallo!


Ik doe een onderzoek naar geluidsoverlast tijdens orthopedische ingrepen. Ik meet met een RION NL/20.

Nu heb ik al een paar metingen gedaan op dB(A). Ik heb gemiddeld voor 11 operaties aan de heup bijvoorbeeld een LE van 119,7 dB gevonden
Gemiddelde waarden voor een hele operatie duur( anderhalf uur) is 82 dB.

Als ik dit met arbo voorschriften wil vergelijken, moet ik dan dB(C) gewogen meting uitvoeren?

Kan ik wel met dB(A) suggeren dat het eventueel schadelijke gevogen heeft?

alvast bedankt!

groet,
Hipstarr
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 2:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gemiddelde (tijdgewogen) waarden conform NEN-3418 (Beoordeling van Geluid op de Arbeidsplaats) zijn altijd in dB(A) en worden als geluidsbelasting voor 8 uur getoetst aan waarden in dB(A).

Volgens de bewuste NEN-norm moet het maximale niveau (piekniveau) echter worden gemeten in dB(C). Praktijk zal zijn dat wanneer in dB(A) waarden worden gemeten die in de buurt van de grenswaarde voor het piekgeluid liggen, de meting hiervan in dB(C) wordt herhaald. Indien je een spectrale meting hebt van het piekgeluid zóu je kunnen omrekenen van dB(A) naar dB(C). Volgens mij is een octaafbandfilter op een NL20 echter een optie.

Lees ook HIER.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hipstarr
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor de snelle reactie.


Ik denk dat ik dan ook maar een paar metingen dB(C) moet gaan doen....

De Rion heeft een boel opties.... maar is er niet mee uitgerust!
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1
Met behulp van de 82 dB(A) moet een daggemiddelde worden berekend en dat moet worden getoetst aan de actiewaarden van het arbobesluit
2
Een piekmeting moet inderdaad C-gewogen. Let op Lpiek is niet Lmax! De NL-20 kan geen piek meting doen. Overigens kent de NL-20 ook geen uitbreidingsopties! (21, 22, 31 en 32 wel)
LCpiek uitrekenen vanuit Leq oktaafbanden kan echt niet, het grootste verschil zit in de tijdweging, niet in de frequentieweging.
3
Alleen als er echt zeer luide 'klappen' optreden is een Lpiek meting interessant.
Typische overschrijdingen: krachtig dichtklappende stalen deur, botsende stalen containers, vuurwapens, nabij conventioneel heiblok.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
LCpiek uitrekenen vanuit Leq oktaafbanden kan echt niet, het grootste verschil zit in de tijdweging, niet in de frequentieweging.

Embarassed I stand corrected. Uiteraard heb je helemaal gelijk!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hipstarr
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 5:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
1
Alleen als er echt zeer luide 'klappen' optreden is een Lpiek meting interessant.
Typische overschrijdingen: krachtig dichtklappende stalen deur, botsende stalen containers, vuurwapens, nabij conventioneel heiblok.



Bij de operaties wordt er met een stalen hamer op een stalen aambeeld geslagen (je oor staat hier maar 30-60 cm vanaf). Dat lijkt me iets voor een Lpiek meting.

Dat kan dus niet op die Rion NL20? fuck!

En LE? Is dat niet een mooie maat om te vergelijken/rekenen.

Zo heb ik bij 11 operaties aan de heup een gemiddelde LE van 119,3 dB gemeten. ( duur van de meting gemiddeld: 1 uur en 40 min)

Ik zag bij mijn aantekeningen dat ik stiekem wel alles al in C gewogen meting had uitgevoerd.... Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.