Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast ankerloze woning

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
remkos



Sinds: 8-9-2007
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Za Sep 08, 2007 6:53 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast ankerloze woning Reageer met quote

Wij wonen in een nieuwbouw woning (2 onder 1 kap) die 2 jaar geleden gebouwd is.

Nadat wij hadden aangegeven aan de bouwer dat wij contactgeluiden (loopgeluiden, deuren, traplopen) van de buren goed kondenn horen, is er een geluidsmeting uitgevoerd.
Deze concludeerde dat het contactgeluid binnen de normen viel . Er werd echter wel geconstateerd dat er veel lage frequentiegeluiden te horen waren.
Volgens degene die de test uitvoerde kwam dit doordat de brede woning (5,6 meter) vloerdelen bevatten, die door erop te lopen lage frequentiegeluiden veroorzaken. Die frequentiegeluiden kunnen door de naastgelegen woning opvangen worden.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan een oplossing voorstellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2007 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je bent niet de (buur)man van Froukje (klikken)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
remkos



Sinds: 8-9-2007
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2007 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Je bent niet de (buur)man van Froukje (klikken)?


Nee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2007 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

remkos schreef:
Geluidforum schreef:
Je bent niet de (buur)man van Froukje (klikken)?


Nee.


Was een geintje natuurlijk Wink... hoe dan ook, als je dat linkje aanklikt vind je een eerdere discussie over dit onderwerp.

Je uitleg (van hetgeen door het adviesbureau als mogelijke oorzaak wordt aangegeven) is me niet geheel duidelijk... Misschien een goed idee hen eens te vragen de vermoede oorzaak op papier te zetten?

Geluid van deuren en het lopen op een trap lijken me niet extreem laagfrequent overigens, dus daar zou eerder de 'gebruikelijkere' oorzaak (gebrekkige ontkoppeling) moeten gelden.

Zeer laagfrequente resonanties van bouwdelen zijn lastig te verminderen zonder constructieve (bouwkundige) aanpassingen, maar nogmaals, het door de adviseur geschetste mechanisme is me niet geheel duidelijk.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
M
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 2:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herken het verhaal. Ik woon in een rijtjeshuis uit 1986 met ankerloze spouwmuren van gasbeton. Ook ik hoor veel laagfrequente geluiden van de buren als doffe dreunen. Het huis is op de volgende manier gebouwd:

* De beganegrondvloer bestaat uit 15 cm dikke gasbetonplaten met daarboven op een laag piepschuim van een paar cm voor de warmte-isolatie met daarop de afwerkvloer;
* De verdiepingsvloer bestaat ook uit 15 cm dikke gasbetonplaten, op de verdieping bevinden zich twee slaapkamers. De slaapkamer van mijn buurvrouw bevindt zich direct naast de woningscheidende wand waar aan mijn kant op de beganegrondvloer de luidsprekerboxen staan;
* Het dak bestaat ook uit diezelfde gasbetonplaten als de verdieping- en de beganegrondvloer;
* De afstand vanaf de onderkant van de beganegrondvloer tot de gemeenschappelijke fundering bedraagt 52 cm, er is dus een verdiepte fundering toegepast. De woningscheidende wanden in de kruipruimte zijn (geankerde?) spouwmuren bestaande uit geribbelde kalkzandsteen blokken van 30 cm breed, 25 cm hoog en 10 cm dik;
* De woningscheidende wanden op begane grond- en verdiepingsniveau bestaan uit gasbetonplaten van 75 cm breed, 2,5 m hoog en 15 cm dik en ze zijn uitgevoerd als ankerloze spouwmuren.
* De luchtgeluidsisolatie van de woning is goed, ik hoor geen praatgeluiden van de buren, geen gehorigheid dus dat zo kenmerkend is voor een rijtjeswoning uit de jaren '50 en '60 met enkelwandige woningscheidende wanden en doorgekoppelde broodjes- en perforavloeren. Wel hoor ik in de woning laagfrequente contactgeluiden vanuit de naastgelegen buurwoningen, als de buren op de vloer stampen, met deuren en aanrechtkastjes slaan en hard de trap op- en aflopen.

Op een vrijdagochtend om 10 uur draaide ik op mijn computer hardere muziek met veel bassen, ik had de basregelaar op de versterker openstaan, bovendien zijn de boxen nogal boemerig. De boxen staan op de beganegrondgrondvloer op tapijt met daaronder Thermoland-0 zachtboard ondervloerplaten van 7 mm dik. Ze staan op een meter afstand van de woningscheidende wand met de woning van mijn buurvrouw. Zij belde mij op dat zij wakker werd van het gedreun, ze kon het gedreun ook nog voelen. Het gezang van mijn muziek kon ze niet horen. Ik schrok, want het is niet de bedoeling dat ik geluidsoverlast zou veroorzaken, omdat ik zelf gevoelig ben voor geluidsoverlast en ik het asociaal vind om geluidsoverlast te veroorzaken. Ik heb haar gezegd dat ik de basknop op de versterker uit (dicht) zou draaien en ik heb in het mengpaneel onder Windows 2000 onder de geavanceerde opties de bassterkteregelaar op minimaal gezet om overlast te voorkomen

Ik had de Nederlandse Stichting Geluidshinder over het volgende gevraagd, omdat ik per ongeluk ernstige muziekoverlast met dreunende bassen had veroorzaakt en ik dat helemaal niet wilde.

Hoe kan het toch, ondanks een niet-gehorig huis met een ankerloze spouwmuur, dat mijn buurvrouw zo'n last heeft gehad van de bassen en het in bed ook nog kon voelen? Werden de bastonen via de gemeenschappelijke fundering en de woningscheidende wand in de kruipruimte haar woning binnengeleid, zijn de vloeren op een één of andere manier met elkaar gekoppeld, of is er resonantie opgetreden in de woningscheidende ankerloze spouwmuur wat het gedreun van de bastonen heeft versterkt? Als het huis een gehorige woning was uit de jaren '50/'60, was het logisch geweest dat de buren last van mijn muziek hadden gehad.

De NSG zei het volgende:

Verwacht niet dat de geluidsisolatie van eengezinswoningen met ankerloze spouwmuren zo ontzettend veel beter is dan van woningen met volgemetselde muren. Gemiddeld is de winst een decibel of 5. Dat is voor gewone geluiden plezierig. U hoort stemmen niet meer.
Maar de woningen zitten wel op allerlei manieren aan elkaar vast (de gevel en het dak lopen door en de fundatie is gemeenschappelijk), maar ze staan natuurlijk ook gewoon vlak naast elkaar, bijna tegen elkaar aan.
Het spouwblad van een ankerloze spouwmuur is veel dunner dan een volgemetselde muur (10 cm i.p.v. 30 cm). Vooral bij de lage tonen zal zo'n relatief lichte constructie gemakkelijk geluid afstralen.
Uw geluidboxen staan op de ook al relatief licht vloer (gasbeton weegt weinig). Ze staan ook nog eens op verend tapijt. Bij de lage tonen geeft dat een resonantie. De vloer komt dus heftig in trilling bij bepaalde tonen. De vloer is rechtstreeks verbonden met de buurwoning. Via de opgaande (ankerloze) spouwmuur bereikt het geluid de slaapkamer van de buurwoning. Het bed in de huurwoning staat op de relatief lichte vloer. En die komt echt wel in trilling. Maar ook via de doorlopende lichte gevel wordt veel vooral laagtonig geluid doorgegeven.
De energie die u in uw boxen stopt bij de lage tonen is aanzienlijk. Feitelijk staat het hele huis een beetje te trillen. Logisch toch dat uw buurvrouw dat hoort en voelt. Daaraan helpt geen enkele ankerloze spouwmuur.
Het 'isoleren' van lage tonen is heel lastig. Ga maar eens luisteren bij een feestzaal. Dan hoort u buiten het gedreun. Dat komt natuurlijk door de enorme luidsprekers met heel veel lage tonen. En daar doet u een beetje aan mee.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.