Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

kunstproject: geluidsdichte ruimte in de expositie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cindy moorman
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2007 11:29 am    Onderwerp: kunstproject: geluidsdichte ruimte in de expositie Reageer met quote

Mijn naam is Cindy Moorman. Ik ben beeldend kunstenares. Voor een expositie in januari ben ik uitgenodigd een nieuw werk te maken.

Hiervoor ben ik op zoek naar iemand die mij zou kunnen adviseren en eventueel helpen met de verder uitwerking; uitvoering. Maar ook tips zijn van harte welkom.

Voor de expositie wil ik combinatie maken tussen een 'geluidsdichte' ruimte waar je als toeschouwer instapt en een registratie binnen een gemeenschap.

Dit naar aanleiding van mijn bezoeken aan verschillende bijeenkomsten in gemeenschapsgebouwen. Het binnengaan van een gemeenschapsgebouw vind ik een fascinerend moment. Het gebouw werkt als een soort filter. Binnen heerst eenheid en met het dichtgaan van de deur verdwijnt de buitenwereld.
Dit gevoel wil ik de toeschouwer ook geven.

Ik zou een ruimte willen maken van 3 bij 3 mtr. Gebouwd als een omhulsel (zonder vloer). Binnenin zijn de wanden en het plafond zijn blauw geschilderd. En eenmaal binnen is er stilte.

Momenteel ben ik bezig met de praktische uitwerking. Mijn idee is om de ruimte dubbelwandig te maken. En dan tussen de wanden geluidsabsorberend materiaal te stoppen. Maar welk materiaal zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Mocht je geintresseerd zijn om dit project met mij verder uit te werken of tips hebben kun je me mailen op onderstaand adres.

Met een vriendelijke groet van
Cindy Moorman

E: info@cindymoorman.nl

*Opmerking moderator* Het is natuurlijk leuker om het gewoon hier te bespreken. Je email laat ik vooralsnog staan, het webadres heb ik weggehaald conform policy forum*

Maar alle tips zijn welkom.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2007 4:26 pm    Onderwerp: Re: kunstproject: geluidsdichte ruimte in de expositie Reageer met quote

cindy moorman schreef:

Voor de expositie wil ik combinatie maken tussen een 'geluidsdichte' ruimte waar je als toeschouwer instapt en een registratie binnen een gemeenschap.
.......
Ik zou een ruimte willen maken van 3 bij 3 mtr. Gebouwd als een omhulsel (zonder vloer). Binnenin zijn de wanden en het plafond zijn blauw geschilderd. En eenmaal binnen is er stilte.

Momenteel ben ik bezig met de praktische uitwerking. Mijn idee is om de ruimte dubbelwandig te maken. En dan tussen de wanden geluidsabsorberend materiaal te stoppen. Maar welk materiaal zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?


Geluidsdicht is een relatief begrip. Je kriigt niets geluidsdicht maar je kan een goede tot zeer goede isolatie hebben.
Een en ander afhankelijk van doelstellingen en budget.

Je vloer is al een beperkende factor. Het soort geluid dat buiten is ook. Laagfrequent is moeilijker te isoleren.

De princiepes: maak een dubbel onafhankelijk frame (hout zal eenvoudigste zijn). Een soort kamer in kamer.
Bekleed dit met gyprocplaten buiten op het buitenste frame, binnen op het binnenste frame.
Daartussen gewoon rots- of glaswol met relatief lage densiteit. Dit is standaard materiaal voor dergelijke toepassingen. Waar je je gyprocplaten koopt kan men je zeker vertellen welke glas of rotswol je nodig hebt (vaak verkrijgbaar bij zelfde leverancier).
Hoe meer platen je op elkaar monteert hoe beter. Hoe groter de spouw hoe beter. Eeen spouwvulling met de glas- of rotswol tot ca 70% is goed.

Breng een deur met massief deurblad (mag vezelplaat of MDF zijn) aan zowel in binnen als buitenkabine (onafhanlelijk deurframe).

Als je hierna nog geďnteresseerd bent kunnen we je vertellen hoe de afdichtingen van die deurbladen te verzorgen. Die afdichtingen zijn gewoonlijk de zwakke schakel.
Je zou ook aan je houthandel die deuren verkoopt naar akoestische deuren kunnen vragen. Die zijn gewoonlijk reeds voorzien van betere afdichtingen en leveren het frame erbij.

Een en ander budget afhankelijk.

Geluidsdicht is rekbaar: Alle akoestici hebben daar wel hun leuke ervaringen mee.
Ik had eens een man op het net die mij vroeg ofdat hij Homasote (soort vezelige plaat) of gyproc aan zijn wandontwerp moest toevoegen, en had dus details van de geluidsisolerende waarde van die platen nodig.
Hij vertelde trots dat hij geen uitleg over akoestiek of geluidsisolatie nodig had aangezien hij "architectural designer" was.
Hij wou alleen details weten over die 2 soorten platen om zijn wandontwerp op tussen 120 a 130 dB isolatie te brengen voor een studio (dus muziekgeluid met véél laag) in een kelderruimte.
Dit was geen schrijffout. Die man meende dit.
Smile Ik vroeg hem dan ook of hij mikte naar de volgende Nobelprijs in natuurkunde (en of hij toevallig teveel afwezig was geweest tijdens de lessen akoestiek).

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2007 6:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een tijdje geleden geholpen met ontwerp van een geluidsdichte cabine om speakers in the testen.
Als je de vervreemding van het in totale stilte stappen wilt emuleren, zul je denk ik toch de vloer meoten meenemen in het ontwerp, zoals Desart ook al impliceert.

Wij maakten een buitenhok van twee lagen 18 mm MDF mket Green Glue ertussen, dan een spouw en daarna een binnenhok dat ook uit twee keer 18 mm MDF met GG bestond, alles los van elkaar en het binnenhok zwevend op speciaal rubber.

Je kunt in dat ding schreeuwn, buiten hoor je niets, alleen als je je oor op de kier van de deur legt hoor je vaag geluid.

Maar voor lagere frequenties werkt het meteen minder goed, als je onder de 130 Hz gaat testen wordt het ding lek.

Als je niet een doos in een doos maakt krijg je het nooit echt stil, dat weet ik uit ervaring met zangcabines waarbij men te lui is om de binnenruimte te laten zweven.
Uiteraard vertelt de literatuur hetzelfde.

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2007 7:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goedemorgen Bert,

Hoe groot was de door jou / jullie gemaakte ruimte? Heb je wellicht foto's?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2007 5:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Niet zo geweldig groot, iets van 2.5 x 2.5 meter.
Wordt gebruikt om tweeters en mid speakers tot zo'n 150 Hz te testen (op 140 dB, dat dan wel weer).
Er zijn foto's, maar m'n desktop pc waarop ik ze bewaarde is ontregeld en aangezien hij al 2 jaar oud is zijn er uiteraard geen onderdelen meer, dus ik zit op een laptop te knoeien. Very Happy
Als-ie weer doet stuur ik ze. Anders vraag ik of flip ff nieuwe maakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2007 7:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Best forse ruimte, komt aardig in de buurt van wat Cindy wil gaan maken ook!

Ben vooral benieuwd naar foto's omdat iedereen de opbouw kent, maar je nooit een goed beeld hebt van het eindresultaat!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.