|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2024 12:13 pm Onderwerp: Contactgeluid nieuwbouw |
|
|
Hoi allen,
Sinds 2018 woon ik in een nieuwbouwwoning. Gemaakt met prefab betonnen muren. En een kleine ankerloze spouw.
Nu ervaar ik sinds het begin dar in er woon heel veel contactgeluid van de buren.
Met name alles wat er gebeurd op hun vloer (lopen, dingen laten vallen (en dat is vaak!!).
Dus alles hoor ik vanaf hun begane vloer.
Dit gaat via de spouw ook naar boven. En het geluid komt zelfs naar de zolder. Even hard als beneden.
Het geluid lijkt zich dus te verplaatsen door de spouw, geen idee waarom het geluid anders boven zo hard hoorbaar is terwijl het bij hun beneden gebeurd.
Nu is er een meting uitgevoerd wat uiteraard voldeed met die minimale eisen die er maar zijn.. maar goed de oplossing is er dus niet.
Ik zit er al een tijdje doorheen en dit wordt alleen maar erger omdat ik nergens rust ervaar in mijn eigen huis.
En zal het zooooo graag opgelost zien. De rest van de huizen hebben dit allemaal niet. Waardoor er bij mij toch echt een fout lijkt te zijn gemaakt.
Maar waar moet ik het zoeken? Nu ben ik wat fotos van de bouw terug gaan kijken en heb ik wel wat gezien maar geen idee of dit het kan zijn. Heeft iemand een idee hoe ik hier een foto bij kan voegen?
Ik heb nergens nog plinten, zal dit een verschil kunnen maken?
Iemand enig idee waarom het geluid van hun beneden vloer helemaal naar boven gaat bij mij? Ik hoor echt precies wanneer ze wakker zijn en het geluid stopt niet. Is dit dan echt via de spouw? Of hoe zou het geluid anders kunnen gaan? |
|
Naar boven |
|
|
Nieuwbouww Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2024 12:15 pm Onderwerp: |
|
|
Oh nog ter aanvulling. Die man die de meting deed gaf wel aan dat het geluid een beetje gek ging ter hoogte van mijn eettafel. Helaas heb ik nooit kunnen horen of begrijpen wat hij nou bedoelde aangezien de meting via de bouwer ging en ik alleen maar het rapport te zien kreeg waarin het voldeed. |
|
Naar boven |
|
|
Nieuwbouww Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2024 12:17 pm Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Nieuwbouww Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2024 12:19 pm Onderwerp: |
|
|
Of is hier iets bij gebeurd?
|
|
Naar boven |
|
|
Nieuwbouww Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2024 12:21 pm Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
krapaan Gast
|
Geplaatst: Ma Dec 23, 2024 7:44 pm Onderwerp: |
|
|
Het lijkt erop dat je last hebt van contactgeluid. Geluid dat in de constructie terecht komt (bijvoorbeeld omdat er iets op de vloer valt (object -> tegels -> betonnen vloer), gaat door de constructie overal naartoe. Een ankerloze spaumuur voorkomt normaal dat geluid uit de constructie van de buren overgebracht wordt naar jou constructie doordat er geen verbinding is tussen de twee constructies. Elke 'harde' verbinding tussen de twee constructies zorgt ervoor dat geluid makkelijk van de ene constructie naar de andere gaat. Contactgeluid gaat door de constructie, dus als het geluid eenmaal vanaf de constructie van de buren over is gebracht op jou constructie, gaat het zonder problemen door de constructie (het beton) helemaal naar zolder. Daarom hoor je het overal even hard, waarschijnlijk ook in kamers aan de andere kant van het huis. Het geluid gaat dus (vermoed ik op basis van je post) niet door de spau heen, maar door het beton.
Zonder het geluid zelf te horen kan ik niet zeggen of dit echt is waar je last van hebt, maar als dit het probleem is dan is er weinig aan te doen. De verbinding tussen de constructies kan iets simpels zijn als puin dat in de spau is gevallen (of gegooid). Dat eruit krijgen is lastig (ik heb er zelf ook last van, als iemand een oplossing weet hoor ik het graag). Geluidsisolatie gaat niks doen tenzij je alle delen van je constructie isoleerd (het geluid komt immers uit elk deel van de constructie, en je wil voorkomen dat het geluid uit de constructie in de lucht in je huis komt). Dus niet alleen je muur, ook de vloer, het plafond, ect. moeten geisoleerd worden om het geluid niet meer te horen. Makkelijker is om te voorkomen dat het geluid in de constructie komt. Dat kunnen alleen je buren doen, door te zorgen dat er niks geen harde dingen tegen de constructie klappen. Maarja, iets hards dat op de grond valt is niet te voorkomen, en vragen of de buren hun tegels vervangen door vloerbedekking is wel veelgevraagd. Als dit het probleem is horen de buren overigens net zoveel van jou als jij van hun, maar of mensen er last van hebben is persoonlijk (tot op zekere hoogte).
Een doos-in-doos oplossing zou een stille ruimte kunnen maken (binnen in de binneste doos is het dan stil), maar dat is duur en heeft beperkt nut. Verhuizen kan makkelijker zijn. Sterkte! |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|