Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Materiaal voor opvang resonantietrillingen verwarmingsbuis?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vannisje
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2023 9:01 am    Onderwerp: Materiaal voor opvang resonantietrillingen verwarmingsbuis? Reageer met quote

Ons huis is 6 jaar geleden gebouwd. Voor een nieuwbouwwoning vinden wij het bijzonder gehorig. Vooral resonantiegeluid wordt op de meest vreemde plekken doorgelaten. Wij hebben bijvoorbeeld vloerverwarming, waarvan de centrale regeling zich in de kelderkast bevindt. Zodra deze aanslaat, creëert dit een soort van laag bromgeluid wat op de meest vreemde plaatsen in huis te horen is. Het gaat dus niet zozeer om het directe geluid wat van de verwarmingsbuis afkomt, maar meer om de lage trillingen die soms op 7 meter afstand te horen/voelen zijn. Ik ben dan al helemaal niet te spreken over het trillingsgeluid wat de koelkast (die tegen de langste muur aan staat) doorlaat tot 9 meter verder bij de bank. Maar dat is een ander verhaal.

Wat betreft de verwarmingsbuis; het is me na enig onderzoek opgevallen zodra ik enigzins tegen de buis druk (die muurvast in de grond zit), het geluid aanzienlijk minder wordt. Ik heb geprobeerd om tussen de ruimte vd muur en de buis een gevouwen theedoek te drukken. Dit houdt de resonantie van de buis tegen en vermindert het geluid enorm. Nu vraag ik me af of dit wel veilig is omdat de buis natuurlijk ook warm wordt.

Mijn vraag is of er een goeie en veilige oplossing is om iets van een anti trillingsblokje tussen de buis en de muur klem te zetten, waardoor ik de resonantie van de buis kan verminderen? Zie bijgevoegd een foto van de situatie. Het gaat dus om deze buis en de ruimte tussen de buis en de muur. Vriendelijk bedankt alle hulp is welkom! https://ibb.co/0ChJ5nq
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jan 07, 2023 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er loopt toch water door die buis? Dan wordt het denk ik niet warmer als 100 graden, dus ik zou die handdoek laten zitten.
Anders kun je er een stukje agglomer of polypress of zo tussen doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.