Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Echo in huis, soms wel soms niet

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
evakoppen
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2020 5:53 pm    Onderwerp: Echo in huis, soms wel soms niet Reageer met quote

Wie kan mij vertellen waarom we in ons chalet de ene dag wel een echo in huis horen en de andere dag niet...?

Er is niks anders aan het interieur gedaan (ook niks verplaatst)

Ik heb 2 parkieten in huis die heel erg gaan schreeuwen als de echo weer in huis is...

Ik heb vaker dit probleem gehad, ook in andere woningen.
In ons oude huis kregen we geen er last van toen we veel vocht in huis hadden, zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Ook was daar de grond aan het verzakken.
Het klonk ineens hol en of je in een grot zat dat alles weerkaatst.

Ik kan er niks over vinden op het internet alleen maar over hoe je de akoestiek in huis kan verbeteren
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 12:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor geluiden (hoog, laag, stem...) galmen in de ruimte?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
evakoppen
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Onze stemmen en het gekrijs van die vogels
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2020 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In ons oude huis kregen we geen er last van toen we veel vocht in huis hadden, zou dat ermee te maken kunnen hebben?


https://bk.nijsnet.com/0206013_TH05_Luchtabsorptie.aspx

Quote:
Maar er is in de praktijk nog een fenomeen dat voor energieverlies zorg draagt: de onderlinge wrijving van de trillende moleculen in de lucht. Het wordt daarom "luchtabsorptie" genoemd. Bij nader onderzoek blijkt de wrijving vooral te worden veroorzaakt door de watermoleculen die altijd aanwezig zijn in gewone lucht; droging van de lucht brengt het effect drastisch omlaag. De alternatieve term "vochtabsorptie" komt daarom in het spraakgebruik ook vaak voor.


Er is dus een verband. Hele vochtige lucht = meer absorptie = minder galm. Probleem is echter dat dit effect gering is en dus vooral op grote afstanden merkbare verschillen geeft.

Het lijkt me eigenlijk sterk dat dit de oorzaak is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
evakoppen
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 04, 2020 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat lijkt me dan eigenlijk ook sterk ja maar het blijft toch vreemd, vandaag weer zo'n dag, het is koud, de ramen zijn beslagen en heel die galm weer in huis... Vraag me af waar het dan aan kan liggen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.