Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Gipsplaten van voorzetwand ontkoppelen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PugZ
Gast





BerichtGeplaatst: Za Aug 01, 2020 12:05 pm    Onderwerp: Gipsplaten van voorzetwand ontkoppelen? Reageer met quote

HELLUP! Shocked Ik ben bezig met een geluidsisolerende voorzetwand te maken. Deze maak ik met rockwool en metalstuds die ik volledig heb ontkoppeld van vloer/muur/plafond door rondom bison polymax te gebruiken. Alleen de bovenkant is voor de stevigheid ook geschroefd waarbij de schroeven in een ruim gat door de profielen zitten en zijn voorzien van een rubber ring. De schroeven maken dus geen direct contact met de metalstuds.

Tot zover lijkt me dat ik goed op weg ben, maar nu loop ik tegen het volgende vraagstuk aan: is het zinvol om de aanzichtzijde van de profielen (dus daar waar de gipsplaten erop geschroefd gaan worden) te voorzien van afdichtingsband/isolatiefoam? Het lijkt me dat je daardoor de gipswand ontkoppeld van de profielen wat alleen maar ten goede komt aan de geluidsisolatie, maar misschien heb ik het mis en heeft het juist een averechts effect. Hopelijk zijn er experts op dit forum die me het verlossende antwoord kunnen geven (afgaand op de naam van het forum zou je haast denken van wel Laughing )
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Aug 02, 2020 11:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als de studs goed zijn ontkoppeld heeft een tweede ontkoppeling geen zin.
Ik vraag me ook af hoe je die tweede ontkoppeling zou willen doen; je moet toch die platen op de stud schroeven?

Je kunt je tevens afvragen of die studs die je tegen de wand hebt gelijmd wel echt ontkoppeld zijn.
En een rubber onder een schroef leggen wil ook niet per definitie zeggen dat de boel is ontkoppeld.
Je kunt beter een geteste akoestisch ontkoppelende spijkerregel gebruiken wat mij betreft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
PugZ
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Aug 02, 2020 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lol, helemaal niet over nagedacht dat de platen natuurlijk op de studs geschroefd gaan worden Embarassed

De constructie zoals ie nu is, zal vast niet 100% ontkoppeld zijn, maar in elk geval beter ontkoppeld dan klakkeloos spijkerpluggen erin jassen en de boel rondom koud vastschroeven.

Afijn, mijn vraag is beantwoord, waarvoor dank! Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.