Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Voorzetwand om muziekinstrumenten te dempen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 11:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
ventilatie en zo is niet belangrijk?


Nu je 't zegt.. bij dat plan voor die demontabele panelen voor de ramen heb ik even zitten kijken naar een ventilator.
Maar of dit voldoende is weet ik niet.. Ik kan zoiets wel in die MDF plaat boven de deur plaatsen. In hoeverre ik dan weer geluid naar buiten verlies gaf me wel twijfel.. en dacht later.. zet de deur wel ff open.. Very Happy
Maar zou een soort kolom/tunnel met verspringende, schotten (doolhof) kunnen maken. De schotten dan beplakken met noppenfoam oid..
Ik geloof dat deze ventilatoren lucht aanzuigen dus als ik em dan op de overloop plaats en dan die kolom in de ruimte zelf bevestigen aan de voorzetwand, zo dat het geen contact maakt met de MDF plaat boven de deur.. maar is zo een doolhoof van schotten voldoende om geluid te dempen en remt het misschien ook weer de luchtstroming af?

ow.. wat betreft het splitsen van de 60mm steenwol.. ik heb een paar balkjes van 30mm gevonden. De stroken worden 33cm breed ongeveer.. dacht als ik nu die latjes erlangs leg kan ik er misschien overheen zagen zodat ze ongeveer 30mm worden.. moet het nog proberen maar hopelijk werkt dit een beetje.. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die labyrintdingen zijn volkomen overbodig en zorgen alleen maar voor turbulentie zodat de statische druk die de ventilator moet overwinnen vergroot.

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/1310155-hvac-silencer-boxes-tweak-design.html

http://www.homerecording.be/forum/t27409.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 11:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de links..
Moet er nog even dieper in Gearslutz duiken.. daar zie ik wat plaatjes van Labyrints zoals ik ooit ergens iemand heb horen voorstellen..

Het voorbeeld met de dubbele deuren (van Eric) kan ik helaas niet in de praktijk uitvoeren gezien ik maar 1 deur heb.. maar kan in de MDF plaat (die het 'bovenlicht' gaat vervangen) een ventilator monteren aan de uiterste zijde links bv en dan uiterst rechts de lucht kunnen binnen laten komen in mijn ruimte.. dat is max 83cm. Door het te verdiepen zou de route nog wat langer kunnen worden.. ook omdat het kozijn 45 graden op de wanden staat en het verder in de ruimte breder wordt.. maar dan worden het wel kronkels.. Very Happy

Oww.. groot respect voor Eric _0_ maar bedoelt hij met de dubbele deur en de bekleding van mineraalwol dat de lucht daar dan open en bloot langsgaat?? Ik blaas die mineraalwoldeeltjes niet ijn de ruimte waar ik moet ademen Wink

Een andere oplossing die ik zag is zo'n flexibele luchtslang gedaan.. zou dat minder turbulentie veroorzaken? En deze de slang inpakken met iets als steenwol bv.. zoals hieronder:
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=14435255&postcount=39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric zegt dat je die wol moet afschermen.
En die SONODEC-slang is wat ik bedoel en waar Northwards het over heeft.
Je kunt ook een pijp van plaatmateriaal maken met ductliner erin, etc.
Dat labyrint zier er, zoals Eric zegt, interessant uit maar slaat nergens op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thanx!! Smile

bert stoltenborg schreef:
Eric zegt dat je die wol moet afschermen..


Oops.. My bad..

bert stoltenborg schreef:
En die SONODEC-slang is wat ik bedoel en waar Northwards het over heeft.
Je kunt ook een pijp van plaatmateriaal maken met ductliner erin, etc.
Dat labyrint zier er, zoals Eric zegt, interessant uit maar slaat nergens op.


Ga nog even zoeken naar die slang maar 1 meter is tekort en 5 teveel.. vraag me ook af hoe zoiets wordt geleverd.. zit dat op een rol?

Heb ook nog voldoende steenwol over dus zou ook zo'n flexibele slang zonder mineraalwol mantel kunnen kopen als verzending een probleem is.. maar ga proberen iets met de ruimte boven de deur te door daar slang in een 's' te laten lopen.. zeker een goed plan!! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 22, 2020 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zit gecomprimeerd in een doos.
Als je hem losmaakt expandeert hij in de lengte.
Als hij te lang is knip je er een stuk af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2020 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog bedankt voor de info Bert Wink Ik kon me er geen voorstelling van maken hoe ze 5m sonodec slang gingen verzenden maar nu snap ik het. Komt helemaal goed dus.

Had even een time-out ingelast ivm werk maar in de tussentijd wel tegen het vraagstuk aangehikt hoe ik die vloer nu kierdicht kon maken. Had ook een testje gedaan hoe 2 vrij liggende platen MDF op elkeaar nu doorbuigen met het Polypress als ik er op sta.. en hier voorzie ik ook weer een probleem. Door het lichte eigengewicht van de vloer zal hij bij belopen / belasten zakken bij de muren.. al het kitwerk zal dan ook weinig uithalen vrees ik.

Het cellrubber wat ik bij de muren gebruikt gaat hier ook niet echt de oplossing geven qua kierdichting, naast dat het mm werk wordt is het veel te stug. Muren zijn nooit helemaal recht natuurlijk maar de situatie is extra lastig omdat op de buitenmuren de plint moest blijven zitten. Het stucwerk erboven heeft veel verloop en anderhalve MDF plaat zit er in onbelaste toestand boven.. een dubbel verloop qua dikte van de spouw dus (tussen muur en plint).

Heb nu 2 materialen gevonden die zachter zijn en hopelijk beter uitvullen: Compriband https://www.eki.nl/schuim/compressieband/eki521 (gegevens staan in de link). Lijkt mij wat te zacht en ik weet niet of dit genoeg luchtdicht gaat zijn.
Of een materiaal als dit: https://celdex.nl/productfinder/pre-seal-soft-lf/ lijkt iets betere eigenschappen te hebben en ga ik dan 40% indrukken.
Cellrubber ga ik op de plint wel gebruiken om de MDF stroken (die onder de 2 platen zitten) vrij te houden van de muur. Die andere producten zullen te zacht zijn maar die cellrubber is daar weer perfect voor..

Het splitsen van de te dikke Rockwool platen voor de bescheiden <38mm spouw was prima te doen.. dat probleem viel gelukkig mee Smile

Maar het probleem met de te lichte vloer en alles kierdicht maken vind ik dus ultra lastig. Ik had die platen er allang in kunnen hebben maar bij twijfel niet inhalen. Ben benieuwd of jij deze materialen kent of misschien een ander materiaal weet. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2020 1:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Update: De compressieband is toch niet helemaal gesloten en zou teveel moeten worden ingedrukt om luchtdicht te zijn. Ik ga nu maar voor de pre-seal soft en deze gebruiken bij een compressie van 40%, dit heeft sowieso een gesloten celstructuur en dus beter materiaal voor deze toepassing.
Misschien kan ik nadat de spullen op de vloer staan nog met de kitspuit wat extra lijm aanbrengen maar hopelijk is het niet nodig..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.