Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast muziek van aangrenzend zwembad

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen123
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2019 10:42 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast muziek van aangrenzend zwembad Reageer met quote

Sinds december 2017 zijn wij verhuisd naar een drop. De tuin van ons huis grenst aan een openluchtzwembad. Natuurlijk waren wij er ons van bewust bij de koop dat er tijdens het seizoen zwembad geluiden zouden zijn. Nu is het geval dat de geluidsinstallatie is aangepast en dat één van de speakers pal achter onze tuin is geplaatst. Vandaag was het zwembad voor het eerst geopend en de radio staat heel de dag aan. Doordat de speaker verplaatst is het geluidsniveau in tuin toegenomen.

Wij hebben dit gemeld bij het zwembad waarna wij een bezoek hebben gehad van de manager die met een dB-meter een meting heeft uitgevoerd. Hij zei dat de meting binnen de gestelde norm was ongeveer 60dB.

Nu vraag ik mij een aantal zaken af:

- mag een gemeente zwembad gedurende de openingstijden (seizoens afhankelijk) versterkte muziek spelen (radio zender)g. Die duidelijk te horen is in de aangrenzende tuinen?
- zijn er regels voor het aanpassen van in de buitenruimte geplaatste geluidsinstallaties?
- in het Activiteitenbesluit lees ik dat het geluid op de gevel van gevoelige gebouwen 50dB tussen 7-19 en 45 tussen 19-23 mag zijn. Volgens mij is het gemeten geluidsniveau dus te hoog.
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Mei 08, 2019 8:48 pm    Onderwerp: muziek zwembad Reageer met quote

Beste Jeroen,

Mijn inziens moet het zwembad voldoen aan het activiteitenbesluit. Dus de muziek mag in uw tuin overdag niet harder zijn dan 40 dB(A), namelijk 50 dB(A) min 10 dB vanwege muziektoeslag.

Het zwembad kan daar alleen van afwijken als:
Er voor die locatie een afwijking is opgenomen in een geluidnota o.i.d. Dat moet een door de raad goedgekeurd beleidsstuk zijn. OF
Er voor het zwembad een maatwerkvoorschrift is opgesteld, dat is een specifiek voorschrift alleen voor het zwembad.

Mocht dat zo zijn, dan lijkt me 60 dB(A) op de geluidniveaumeter nog erg veel, want de boordelingsgrootheid is dan 70 dB(A), vanwege 10 dB straf voor muziekgeluid.

Informeer bij de gemeente of het zwembad, wat betreft geluid, moet voldoen aan het activiteitenbesluit, en zo ja schrijf een verzoek om handhaving.
Als de gemeente aangeeft dat voor het zwembad andere voorschriften gelden, dan moet ze dat kunnen uitleggen aan de hand van openbare documenten waar dat duidelijk in staat.

En: voor zwemmen heb je geen muziek nodig, hoogstens een zwemdiploma....
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.