Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wat is 18 dB SPL en hoeveel db(A) is dat ongeveer?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Ma Mei 06, 2019 10:31 pm    Onderwerp: Wat is 18 dB SPL en hoeveel db(A) is dat ongeveer? Reageer met quote

Heb eens de Sound Meter android app gedownload op mijn Galaxy S7 en als ik daarmee het geluid op mijn slaapkamer meet geeft die als minimum 18.2 dB SPL weer. Is dit een realistisch cijfer voor een slaapkamer in een stille wijk?

Los van het feit dat je zo'n app en een smartphone kan bekritiseren op nauwkeurigheid, wat betekent die 18.2 dB SPL en wat is dat (ongeveer) in dB(A) wat meer gebruikt wordt om een idee te hebben?

Ik weet dat SPL staat voor Sound Pressure Level maar wat zegt dat precies en hoe kan je dat min of meer vergelijken met dB(A).

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2019 4:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

SPL staat (hier) voor Sound Pressure Level. Het is niet duidelijk of er enige weging (dB(A) is een meting die frequentieafhankelijk is gecorrigeerd volgens de A-correctie, die wordt geaccepteerd als redelijk overeen komend met de frequentiegevoeligheid van het gemiddeld menselijk gehoor) is toegepast. 18 dB is erg laag en je moet je afvragen in hoeverre de microfoon van je telefoon hiervoor nog gevoelig is.

Zoek een app die in elk geval aangeeft dat er A-weging wordt toegepast en gebruik deze voor metingen met een gemiddeld niveau (niet extreem laag of hoog).

Het probleem met Android (t.o.v. iPhone) is overigens dat, voor zover ik heb begrepen, de frequentiegevoeligheid van de microfoon niet is vastgelegd in het ontwerp of in de software op de telefoon. Aangezien er meerdere merken Android telefoons zijn kan er weinig worden gezegd over welke microfoons het best passen bij de software.

Kortom: De meeste van deze apps zijn compleet waardeloos.


Meer: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1602
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.