Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidswal en toch meer hinder? Hoe kan dat

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
caroline_ongeregistreerd
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 14, 2019 4:13 pm    Onderwerp: Geluidswal en toch meer hinder? Hoe kan dat Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb horen vertellen in mijn omgeving dat als er een geluidswal geplaatst wordt, langs de snelweg langs onze wijk, dat dan de hinder vlak achter de wal afneemt.
Maar dat dan de kans bestaat dat de hinder IN de wijk, een stukje verderop, toeneemt. Dat daar dus het geluid harder zou worden !!!!

Eigenlijk geloof ik daar niets van omdat het tegen alle logica indruist.
1. de geluidswal stuurt een deel van het geluid de andere kant op, met name de hoge tonen, dat geloof ik wel.
2. de lage tonen "spoelen" als het ware over de geluidswal heen, ook dat geloof ik. Maar in mijn beleving zal door het afbuigen van het geluid, dit onherroepelijk energie kosten, dat betekent simpelweg dat de geluidsgolf dus zwakker wordt.
3. er zit nergens een "versterker" ook het optreden van resonantiefrequenties in een open omgeving als een snelweg en een woonwijk lijkt me heel sterk, dan moeten er staande golven kunnen ontstaan en in een zo open structuur lijkt me dat niet logisch.
4. We hebben onvermijdelijk te maken met de wetten van de entropie. Door de botsing met de geluidswal zal de geluidsgolf energie verliezen en een langere weg door de lucht af moeten leggen, wat beiden leidt tot het verlies van energie.

Met andere woorden in mijn beleving kan ik geen situatie bedenken waarin dit geluid "harder" kan worden. Natuurlijk verandert het geluid van karakter. Verderop in de wijk zul je geen hoge tonen meer horen, maar alleen nog maar de lage.
Ook bij zoeken op het internet kan ik geen informatie vinden over toegenomen geluid na plaatsing van een geluidswal.

Ik heb wat documenten gelezen die het zouden bewijzen dat het wel mogelijk is, maar hoe nauwkeurig ik die documenten ook lees, nergens staat een bewijs of uitleg hoe dat zou kunnen.

pffff... een heel verhaal nog geworden.

Ik hoop dat dit forum experts heeft die mij of vertellen dat mijn redenering klopt of die aan mij aan kunnen tonen dat het wél zou kunnen dat verderop in de wijk het geluid harder wordt.


p.s. Vervolg vraag: Als je die geluidswal nou zou bekleden met "groen", beplanting dus, heeft dit effect op de lage tonen ? Ik geloof direct dat het helpt de hoge tonen te smoren, maar door de lange golflengte van lage tonen zou het zomaar kunnen dat begroeiing niet helpt daarvoor.

Groet
Caroline.
Naar boven
caroline



Sinds: 14-3-2019
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 15, 2019 12:20 pm    Onderwerp: geluidswal Reageer met quote

Bovenstaande was dus mijn post. Krijg net de registratie binnen. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 15, 2019 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hebben ze niet uitgelegd hoe dat zou komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
caroline



Sinds: 14-3-2019
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 18, 2019 10:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Hebben ze niet uitgelegd hoe dat zou komen?


Ha Bert,

Nee, is niet uitgelegd.
Ik heb een paar documenten gehad die dat aan zouden tonen, maar als je die kritisch leest, dan staat er niets over in.

Op het internet kan ik ergens één verhaal vinden over een plaats in België waar het ernstiger geworden zou zijn, maar dat is een persbericht met een hoop lawaai, nul bewijs, en geen enkele uitleg.

Smile
Caroline
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mrt 19, 2019 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan wordt het moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
caroline



Sinds: 14-3-2019
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2019 9:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Dan wordt het moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.


Dat is jammer Bert.
Ik had een beetje gehoopt dat er hier op dit forum mensen zouden zijn die ofwel ervaring hebben met toegenomen geluid. Ofwel over zoveel kennis beschikken dat ze aan kunnen tonen dat geluid wel of niet toeneemt op plekken wat verder verwijderd van een geluidswal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2019 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Soms zie je wel eens rare dingen.
Als een bron niet op de grond staat maar een bodemreflectie genereert bijvoorbeeld, we hebben wel eens gekeken hoe goed of slecht die formules die worden gebruikt werken omdat, als je de achtergrond bestudeert, die soms bedenkelijk lijken.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1457

TNO heeft ook wel eens kritiek geuit:
http://www.geluidnieuws.nl/2001/feb2001/schermen.html

Maar je zou om jouw voorbeeld te kunnen beoordelen de uitgangsparameters precies moeten kennen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
caroline



Sinds: 14-3-2019
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2019 9:27 pm    Onderwerp: Geluidswall en meer hinder? Reageer met quote

Dank je Bert,
Ik ga je linkjes even lezen en kijken in hoeverre dat aanvult op mijn situatie. Het gaat nog een tijdje duren voordat de geluidswal geplaatst wordt, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn en eventuele problemen voorkomen voordat ze ontstaan.

Groet,
Caroline.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.