Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidswerende schutting tegen robotmaaier overlast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BuitenLeven



Sinds: 17-2-2019
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2019 8:01 pm    Onderwerp: Geluidswerende schutting tegen robotmaaier overlast Reageer met quote

Beste geluidsforum experts,

Hopelijk kunnen jullie iets zinnigs zeggen over het effect van het toepassen van een dichte schutting van 10-20 kg/m2 (of greenwall of kokosystem of ...) in de volgende situatie.

Sinds 3-4 jaar heb ik geluidsoverlast van de robotmaaier van de buren die toen is aangeschaft. Meestal zijn deze apparaten stil genoeg om geen hinder van te hebben, maar met dit apparaat (geschikt voor grotere oppervlakken) is het helaas een ander verhaal.

De maaier kent 2 modi (in te stellen door leverancier):
1 – ‘onderhoud’ - constante toerental van 3000 RPM met 65 dB(A) (waarden handleiding fabrikant). In deze modus is er geen hinderlijke overlast voor ons, dit is in 2017 een half jaar uitgeprobeerd op ons verzoek maar helaas wil de buur deze modus niet meer gebruiken aangezien de machine (toevallig?) 2 keer stuk is geweest in deze stand (1 keer kapotte printplaat). Dit komt volgens zijn leverancier door de lage toeren van deze stand.
2 – ‘maaien’ – frequent wisselen (enige malen per minuut) tussen 3000 RPM met 65 dB(A) en 4000 RPM met 75 dB(A) (waarden handleiding fabrikant). Dit geeft hinderlijke overlast voor ons, met name door het wisselen in frequentie en het wisselen in geluidssterkte: het blijft je aandacht trekken.

De machine staat driekwart van het jaar aan, bij 5 uur per dag, 7 dagen in de week (in de modus ‘maaien’).

Aangezien de buur niet meer wil veranderen (alle wegen bewandeld behalve juridisch), zoek ik naar mogelijke oplossingen om het voor ons dragelijker te maken om in onze tuin te vertoeven (wij zijn graag buiten zodra het mooi weer is).
Nu heb ik op jullie site (en van geluidswerende schutting leveranciers) gelezen dat het effect van een dichte schutting erg afhankelijk is van de situatie en de hoogte van de schutting. Ik zal daarom hier de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen, zodat jullie er hopelijk iets zinnigs over kunnen zeggen wat het effect van een dergelijke schutting zou kunnen zijn:
Landelijk, stil gebied (weinig verkeer), op de grens van een dorp en landbouwgebied. Buur heeft een groot perceel (1.3ha), ons perceel zit in een hoekje van zijn perceel. Onze tuin grenst daarmee met 2 zijden aan zijn tuin waar dus zijn robotmaaier 35 uur in de week rondrijdt. De grasmat voor zijn robotmaaier is 900 m2. Het zal gaan om 20m + 23m af te schermen erfgrens. De huidige erfgrens bestaat uit een gaas hekwerk (van ons) van 2 meter hoog en (aan zijn kant) opkomende coniferen. Maximale toegestane (en gewenste) hoogte van een schutting op de erfgrens is 2 meter. De afstand van ons terras (tegen het huis aan) tot de 2 erfgrens zijden varieert van 14 tot 20 meter.

Als jullie meer gegevens nodig hebben om iets te kunnen zeggen over het te verwachten effect van een dergelijke schutting in deze situatie, dan hoor ik dat graag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2019 12:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het frequentiespectrum dat dat ding genereert?
65 dB(A) zegt eigenlijk helemaal niks, wat mij betreft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2019 9:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Wat is het frequentiespectrum dat dat ding genereert?
65 dB(A) zegt eigenlijk helemaal niks, wat mij betreft.


Dit is inderdaad (nogal) relevant, maar voor een leek een wat nietszeggende vraag misschien.

"Is het een dof brommend of een hoog gierend geluid?" misschien een suggestie?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2019 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen leert toch in groep 5 wat een FFT is? Very Happy

Je hebt gelijk, wat ik bedoel is dat 65 dB(A) een nietszeggend getal is omdat als het bijvoorbeeld alleen hoge tonen bevat je het qua isolatie heel anders moet benaderen dan wanneer het veel lage tonen bevat. Je kunt met een fatsoenlijke smartphone wel een idee krijgen van dat spectrum met een app die je downloadt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BuitenLeven



Sinds: 17-2-2019
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2019 12:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

De 65 dB(A) is niet een hoog gierend geluid en niet een lage brom. De 75 dB(A) daarentegen (die dus een paar keer per minuut ook aanwezig is voor 10-15 sec) is wel een hoog gierend geluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2019 3:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1385&postdays=0&postorder=asc&start=15

Met deze rekentool kun je zien wat er gebeurt.
Aangezien je niet met erg laagfrequent geluid hebt te maken zul je al snel een dB of 10 winst maken.

Hier kun je horen hoeveel dat uitmaakt (houd er wel rekening mee dat de voorbeelden gewoon verzwakt geluid betreffen; met isolatie is verzwakking altijd frequentieafhankelijk en zal hoog meer worden gereduceerd dan laag.)

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.