Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Circulatiepomp zwembad

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjorsdelestige
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 07, 2017 9:46 am    Onderwerp: Circulatiepomp zwembad Reageer met quote

Geachte,

Sinds kort hebben wij nieuwe buren. De vorige eigenaar heeft een aantal jaren geleden een zwembad gebouwd. en de circulatiepomp zover als mogelijk van zijn huis vandaan geplaatst. Dus tegen de rand van zijn tuin... de pomp staat dus tegen de rand van onze tuin. Normaliter bouwt men de pomp inpandig van het eigen huis, in dit geval is het dus anders. De pomp is in de grond geplaatst. Bij de vorige eigenaar werd de pomp een keer of 4 per seizoen in werking gesteld. De nieuwe buren doen dat anders. 's morgens vroeg, 7 uur, draait de pomp de eerste keer. en verder elke dag 7 dagen per week zo ongeveer om het uur een uur. Er staat nu een tijdklok op zodat de eigenaren er geen omkijken naar hebben, het gaat vanzelf. Beide lieden werken en hebben nergens last van. Het is geen hoge toon maar monotoon. Dat maakt het nu juist zeer irritant doordat de pomp in de grond zit hoor je dat geluid overal in ons huis. Hoe pak ik dit probleem aan?

Sjors
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 07, 2017 11:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

  • Pomp op trillingdempers plaatsen op een voldoende stabiele en zware ondergrond, bij boorkeur beton (bodem van de 'kuil' waarin de pomp staat;
  • Leidingen flexibel maken zo deze dat niet zijn, bij voorkeur aanzuig- en pers-leiding in een grote bocht;
  • Kuil sluiten met deksel, voorzien van geluidgedempte ventilatie, zo nodig geforceerd.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sjorsdelestige
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 07, 2017 4:32 pm    Onderwerp: Circulatiepomp zwembad Reageer met quote

Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Nu nog het juiste moment afwachten om uw antwoord over te brengen...

Hartelijke groet,
Sjors
Naar boven
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 7:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
  • Pomp op trillingdempers plaatsen op een voldoende stabiele en zware ondergrond, bij boorkeur beton (bodem van de 'kuil' waarin de pomp staat;
  • Leidingen flexibel maken zo deze dat niet zijn, bij voorkeur aanzuig- en pers-leiding in een grote bocht;
  • Kuil sluiten met deksel, voorzien van geluidgedempte ventilatie, zo nodig geforceerd.

Als de pomp in de grond zit, zoals topic starter aangeeft, is het dan ook zinvol en raadzaam van ook de zijkanten te betoneren of zal aarde alle trillingen tegenhouden van zo'n zwembadpomp?

Of riskeer je bij betonering van een kuil rondom rond waar dus een zwembadpomp inzit, dat je net een klankkast gaat creëeren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 8:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Of riskeer je bij betonering van een kuil rondom rond waar dus een zwembadpomp inzit, dat je net een klankkast gaat creëeren?


Zeer zeker. De bovenzijde dient dan ook zorgvuldig gesloten te zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 4:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Quote:
Of riskeer je bij betonering van een kuil rondom rond waar dus een zwembadpomp inzit, dat je net een klankkast gaat creëeren?

Zeer zeker. De bovenzijde dient dan ook zorgvuldig gesloten te zijn.

Dank voor de reply.

In plaats van de zwembadpomp in de kelder te zetten, zouden we ze in een "technische put" willen onderbrengen in de tuin in de buurt van het zwembad.

Ten eerste, om te vermijden dat lawaai en (laagfrequente) trillingen van de motor zich via de grond zouden verder zetten, is het dan best dat we ook de zijkanten afwerken ofwel door met beton af te gieten, ofwel met bakstenen en mortel, of is beter van gewoon open te laten aan de aarde om geen echo kamer te creëren, waarvan het (trillings)lawaai buiten de kuil via de lucht of grond waarneembaar zou zijn?

Daarnaast vraag ik mij af hoe we best het deksel doen. In beton lijkt me vrij zwaar als dit moet kunnen worden opengemaakt, dus:
1. in welke materialen wordt dit dan gedaan? Wat zijn de opties?
2. hoe zorg je ervoor dat geen lawaai ontsnapt langs de randen van het deksel
3. ik vermoed dat zo'n filter/circulatie-pomp ventilatie nodig heeft, dus hoe en waar (deksel?) doe je dat, er tegelijkertijd voor zorgende dat langs die ventilatie uiteraard geen lawaai kan ontsnappen.

Alvast opnieuw dank voor alle hulp met bovenstaande vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deksel
Quote:
1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsel, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

Wanden
Aarde absorbeert ook niet zo goed geluid en lijkt me op termijn instabiel. Gewoon inderdaad wandjes metselen of gieten (beton). Eventueel hiertegen steenwol platen (ca. 70 mm) zetten als absorptie.

Opstelling
Pomp op trillingdempers plaatsen als eerder aangegeven en de leidingen met zacht rubberen manchetten doorvoeren in de wanden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Di Apr 02, 2019 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reply.

1. Hoe maak je in die kuil geluidswerende ventilatie voor die zwembadpomp? Is dat in het deksel of kan ook via andere wegen en hoe wordt dit dan precies gedaan dat dus geen lawaai ontsnapt?

2. Hoe moet je daarnaast de randen van het deksel afwerken zodat geen lawaai langs daar onstsnapt?

Denk dat ik advies ga vragen van een goede acousticus in Belgie, zie mijn andere thread, maar zou toch best zijn dat ik het zelf al zo goed mogelijk weet. Ben dit forum zeer dankbaar!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 04, 2019 11:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
Dank voor de reply.

1. Hoe maak je in die kuil geluidswerende ventilatie voor die zwembadpomp? Is dat in het deksel of kan ook via andere wegen en hoe wordt dit dan precies gedaan dat dus geen lawaai ontsnapt?

2. Hoe moet je daarnaast de randen van het deksel afwerken zodat geen lawaai langs daar onstsnapt?

Denk dat ik advies ga vragen van een goede acousticus in Belgie, zie mijn andere thread, maar zou toch best zijn dat ik het zelf al zo goed mogelijk weet. Ben dit forum zeer dankbaar!


1. Deksel, met twee buizen (PVC of staal), kanaalventilator (buisventilator) en vaste geluiddempers (buisdempers).

2. Rubberprofiel werkt meestal prima.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Ma Apr 08, 2019 6:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor de info. Nog enkele vragen om het goed te verstaan:

Geluidforum schreef:

Een mooie oplossing is misschien de pomp in een (rondom afgemetselde) kuil met een zwaar betonnen deksel op te nemen. Wel (maar ook bij omkasten) even kijken of de pomp koeling van langsstromende lucht behoeft.

(uit ander topic: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=9960)

1. In een gelijkaardig topic over een vijverpomp schreef je destijds dat men moet kijken of de pomp "langsstromende lucht" behoeft. Indien dit niet het geval is, wil dat zeggen dat het deksel geen ventilatie nodig heeft of is dit bij een zwembadpomp (circulatie-filterpomp) altijd het geval? Wat bedoelde je precies met "langsstromende lucht" om verwarring te vermijden?

Geluidforum schreef:

Deksel, met twee buizen (PVC of staal), kanaalventilator (buisventilator) en vaste geluiddempers (buisdempers).

2. Zijn zo'n buisventilator met buisdempers de beste en stilste oplossing omdat je hierboven ook sprak over "geluidgedempte ventilatie, zo nodig geforceerd". Dat "geforceerd", is dat die buisventilator of kan dat nog iets anders zijn in de put of buis?

Geluidforum schreef:
Deksel
Quote:
1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsel, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

3. Wat bedoel je met "geperforeerde beplating"? Is dat nog een laag daaronder of heb je het over het geheel? Ik dacht dat de verluchting via die twee buizen verliep. Heeft het nut van alleen een onderste laag te hebben die geperforeerd is terwijl die bovenste laag van 1,5 mm staal dat dan niet is als ik je goed begrijp?

Hopelijk kan je me nog eens helpen met bovenstaande vragen waarvoor alvast nogmaals dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Di Apr 09, 2019 2:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Indien bovenstaande vragen teveel zijn om te antwoorden, wou ik vooral nog weten of ventilatie alleen via het deksel kan gebeuren of eventueel ook via de grond elders?

Heeft overigens een zwembadpomp (circulatie-filterpomp) op relatief laag toeren steeds ventilatie nodig of kan soms ook zonder?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 09, 2019 5:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
Hartelijk dank voor de info. Nog enkele vragen om het goed te verstaan:

Geluidforum schreef:

Een mooie oplossing is misschien de pomp in een (rondom afgemetselde) kuil met een zwaar betonnen deksel op te nemen. Wel (maar ook bij omkasten) even kijken of de pomp koeling van langsstromende lucht behoeft.

(uit ander topic: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=9960)

1. In een gelijkaardig topic over een vijverpomp schreef je destijds dat men moet kijken of de pomp "langsstromende lucht" behoeft. Indien dit niet het geval is, wil dat zeggen dat het deksel geen ventilatie nodig heeft of is dit bij een zwembadpomp (circulatie-filterpomp) altijd het geval? Wat bedoelde je precies met "langsstromende lucht" om verwarring te vermijden?

Geluidforum schreef:

Deksel, met twee buizen (PVC of staal), kanaalventilator (buisventilator) en vaste geluiddempers (buisdempers).

2. Zijn zo'n buisventilator met buisdempers de beste en stilste oplossing omdat je hierboven ook sprak over "geluidgedempte ventilatie, zo nodig geforceerd". Dat "geforceerd", is dat die buisventilator of kan dat nog iets anders zijn in de put of buis?

Geluidforum schreef:
Deksel
Quote:
1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsel, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

3. Wat bedoel je met "geperforeerde beplating"? Is dat nog een laag daaronder of heb je het over het geheel? Ik dacht dat de verluchting via die twee buizen verliep. Heeft het nut van alleen een onderste laag te hebben die geperforeerd is terwijl die bovenste laag van 1,5 mm staal dat dan niet is als ik je goed begrijp?

Hopelijk kan je me nog eens helpen met bovenstaande vragen waarvoor alvast nogmaals dank.


1. Enige ventilatie is sowieso gewenst, al is het maar om vocht (bv door condens tegen de koude leidingen) te voorkomen;
2. Met 'geforceerd' bedoel ik inderdaad d.m.v. een ventilator;
3. Betreft de opbouw van het deksel (of een standaard akoestisch paneel van een omkasting). De geperforeerde beplating aan binnenzijde is vooral van belang om het absorptiemateriaal op z'n plek te houden en toch geluid door te laten (naar het absorptiemateriaal).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 09, 2019 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
Indien bovenstaande vragen teveel zijn om te antwoorden, wou ik vooral nog weten of ventilatie alleen via het deksel kan gebeuren of eventueel ook via de grond elders?

Heeft overigens een zwembadpomp (circulatie-filterpomp) op relatief laag toeren steeds ventilatie nodig of kan soms ook zonder?


Ik heb ook gewoon (veel) werk, dus kom niet elke dag aan vragen hier toe Wink

a. ventilatie hoeft niet per se door het deksel. Kan ook via de grond (buizen, bijvoorbeeld PVC)
b. zie 1. hierboven Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Za Apr 13, 2019 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Deksel
Quote:
1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsel, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

Die EASYmass op die link van easy-noisecontrol.nl bestaat blijkbaar ook in een dikte van 7mm (14kg/m²). Zou dit beter zijn qua geluidsdemping van die pomp dan die 3mm variant die je vermeldde of denk je dat die 7mm variant praktisch niet bruikbaar is bij het maken van een laag in een deksel en je ze daarom niet vermeldde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2019 9:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
Geluidforum schreef:
Deksel
Quote:
1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsel, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

Die EASYmass op die link van easy-noisecontrol.nl bestaat blijkbaar ook in een dikte van 7mm (14kg/m²). Zou dit beter zijn qua geluidsdemping van die pomp dan die 3mm variant die je vermeldde of denk je dat die 7mm variant praktisch niet bruikbaar is bij het maken van een laag in een deksel en je ze daarom niet vermeldde?


Bruikbaar, maar niet relevant beter v.w.b. effect. Richtlijn : dikte ontdreuning / massa-laag 2 x de dikte van de gebruikte staalplaat van het paneel.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.