Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Voorzetwand heeft niet gewenst effect

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaveyHuntjens
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 24, 2017 1:14 pm    Onderwerp: Voorzetwand heeft niet gewenst effect Reageer met quote

Beste,

Ik ben al veel op zoek geweest naar verschillende oplossingen: forums afgezocht, mensen ingeschakeld en advies gevraagd en veel lezen op internet. We hebben namelijk in onze woning uit 1972 veel last van lucht- en contactgeluid van de buurman. Hetgeen ons voornamelijk stoort zijn de contactgeluiden. Helaas zijn gesprekken op normale toon gewoon te horen in het andere huis.

Aangezien we gehecht zijn aan onze privacy hebben we besloten daar iets aan te gaan doen. Daarbij zijn we voornamelijk uitgegaan van wegnemen van het luchtgeluid. Aangezien de vloeren doorgetrokken zijn, weten we namelijk dat we de contactgeluid niet kunnen vermijden. We hebben dan nu ook (na lang zoeken en afwegen) een voorzetwand laten plaatsen afgelopen zaterdag in de woonkamer. Deze is losgekoppeld van de achterliggende muur. De wand bestaat uit een metal stud profiel, 70 MM glaswol en dubbele gipsplaat ervoor. Dit heeft echter nog 0,0 effect gehad tot onze hele grote teleurstelling.

Is het alleen nog een kwestie van afwerken van de wand (alle naden etc dicht) of had het al op zijn minst enig effect moeten hebben? Gesprekken zijn namelijk nog even goed te horen als van te voren. Tevens wordt de muur met de wanden in het midden nog gescheiden door een koof die van boven komt (ligt een afvoerpijp in vanuit de badkamer). Zou dit dan nog het verschil kunnen maken?

Ik ga ervan uit dat we nog ergens een geluidslek hebben, want het plaatsen van een dergelijke wand zou er in ieder geval toch voor moeten zorgen dat gesprekken niet meer letterlijk te volgen zijn of heb ik het dan verkeerd?

Alvast bedankt voor reactie(s)!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 25, 2017 11:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als die voorzetwand eigenlijk uit twee stukken met een grote opening bestaat (zo interpreteer ik het) is hij uiteraard volkomen zinloos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
soprano74



Sinds: 16-6-2014
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Wo Apr 26, 2017 1:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik woon in een vergelijkbare woning van hetzelfde bouwjaar waarbij alle bouwdelen met elkaar verbonden zijn, d.w.z de vloeren, spouwmuren met spouwankers, geveldelen, alsmede de muurplaat lopen allemaal door en zijn gekoppeld. Dit betekent dat alle geluiden, zowel contactgeluid als luchtgeluid, van nagenoeg alle wanden en plafonds in uw woning geluid zullen "afstralen". Kortom, niet alleen muren maar ook plafond- en vloerdelen zullen geluid afstralen.

Mijn eigen ervaring is dat het plafond ook een groot probleem vormt en veel geluid van de naastgelegen woonkamer naar mijn woning flankeert. Een voorzetwand zal daarom slechts gedeeltelijk helpen indien correct geplaatst en luchtdicht afgewerkt.... Een verlaagd plafond is bijna in alle gevallen ook noodzakelijk om een merkbare vermindering te kunnen waarnemen. Een voorzetwand zal meer directionaliteit geven aan het doorgegeven geluid, d.w.z. de voorzetwand doet zijn werk, maar u zult eerder een richting kunnen aangeven waar het geluid vanaf straalt, van het plafond bijvoorbeeld.

U zult eerst de voorzetwand luchtdicht moeten afmaken en kijken wat het resultaat is. Wellicht kunt u dan nog steeds overwegen een vrijhangend plafond aan te brengen. Verder, zelf vind ik de veel zwaardere gipsvezelplaten meer geschikt voor voorzetwanden en plafonds. Deze zijn wel wat duurder, helaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Daveyhuntjens
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 27, 2017 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet zozeer dat er een gat is, maar er staat een ander stuk muur tussen die naar voren komt. Verder is het zo dat het geluid rechtstreeks van dezelfde kant bii de buurman lijkt te komen. We hebben een ander klusbedrijf op bezoek gehad en die gad aan dat zijn ervaring is dat glaswol niet goed werkt. Hij adviseert gebruik van vlokkenschuim zoals op zilenz.nl.

Als we dan merken dat het geluid ergens anders door komt zal het plafond verlaagd moeten worden. Het is een erg lastige situatie en kost veel tijd, geld en energie zonder enige garantie op succes helaas.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 27, 2017 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vlokkenschuim is niet beter als glaswol, ik zou een ander klussenbedrijf zoeken.
Als de basismuur door de voorzetwand naar voren komt zit er technisch een onderbreking in die voorzetwand. Natuurlijk doet die wand dan helemaal niks.
Ze moeten die hele wand doortrekken.

Het hele verhaal wordt wel wat complex op deze manier. Waarom laat je er niet iemand naar kijken die er wel verstand van heeft? Dat scheelt zowel geld als ergernis.
Je hebt namelijk ook nog kans op flankerende geluidsoverdracht en andere narigheid.
Nu ben je met incapabele mensen trial and error aan het spelen terwijl iemand met een beetje verstand van zaken je zo kan zeggen wat je wel of niet kunt doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
DaveyHuntjens
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 28, 2017 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Deze foto laat als het goed is beter zien wat de situatie is. Het gaat om de kolom in het midden. We hebben een adviesbureau benaderd en die vragen al 750 euro voor een meting uit te voeren. Het is al een enorm kostbaar huis aan het worden en dit maakt het niet beter. Hoe dan ook kunnen we die kolom ook het beste gaan afscheiden.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Apr 28, 2017 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, in ieder geval eerst die voorzetwand van de kolom losmaken zodat de HELE voorzetwand los staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.