Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Enkele vragen over laagfrequent geluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ZwartePiet



Sinds: 5-1-2017
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2017 2:36 pm    Onderwerp: Enkele vragen over laagfrequent geluid Reageer met quote

Ik heb enkele vragen mbt het tegen gaan van een semi permanente toon van rond de 70 Hz.

Zoals ik elders in het forum heb aangegeven wil ik graag een bedstede maken tegen geluidsoverlast tijdens het slapen, echter blijkt één van de tonen waar ik last van heb een lagere golflengte te hebben dan met gebruikelijke middelen effectief kan worden tegen gegaan, en door het succesvol dempen van andere frequenties zal die toon juist prominenter beleefd worden en dus moet ik daar eerst een oplossing voor vinden en ben ik mij meer op het onderwerp gaan inlezen.


De golflengte van een frequentie is afhankelijk van de geluidsnelheid door het medium.
Een 75 Hz golf in lucht bij 20 graden is zo'n 4.5 meter lang bij 340.5 m/s, en
een 75 Hz golf door water bij 10 meter diepte is zo'n 30 meter lang bij 1500m/s, en
een 75 Hz golf door rubber is zo'n 0.67 meter lang bij 50m/s

Allereerst mijn hoogstwaarschijnlijk stomste vraag Wink
- Versnelt een golf die vertraagd is tot 50m/s nadien weer tot 340.5m/s?

- Ik probeer de geluidsnelheid door polypress te bepalen, en als ik het goed heb begrepen wordt de geluidsnelheid door een vaste substantie gemeten door het trekken van de wortel van de (stijfheid / dichtheid). Van polypress kan ik echter alleen een dynamische stijfheid vinden uitgedrukt in N/cm3, terwijl de formule voor het bepalen van de geluidsnelheid uitgaat van GPa (1 kN/mm2).

Kan ik dit converteren, of bestaat er een tabel waar ik dit uitlezen kan?

- Als blijkt dat rubber de laagste geluidsnelheid heeft, maak ik dan de juiste conclusie dat rubber matten bij gelijke dikte beter presteren als isolatie tegen lage tonen dan andere materialen zoals polypress?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2017 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/gids/isolatie

Geluid zet lucht in trilling, dat zet een materiaal in trilling en die trilling wordt aan de andere kant van het materiaal weer aan de lucht doorgegeven.
Daarom is massa belangrijk, veel massa is moeilijk in beweging te krijgen.
Dat verhaal over snelheden in materialen is alleen relevant voor coïncidentie oftewel buiggolven, en die zijn, zeker bij lage frequenties, vrijwel nooit dominant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ZwartePiet



Sinds: 5-1-2017
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2017 8:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie; interessante link.

Dus mijn aanname dat lage tonen lange golflengtes hebben en daarom moeilijk geisoleerd kunnen worden en dat een materiaal dat deze golflengte kleiner maakt dit met minder dikte kan doen dan andere materialen is dus onjuist? (75Hz wordt niet door 67cm dik rubber tegen gehouden en de dikte die wel nodig is, is niet kleiner dan bij materialen waar geluid zich sneller door voortbeweegt?)

In jouw link stel je dat een spouw resulteert in betere isolatie van hogere tonen ten koste van isolatie van lagere tonen, en dat een dubbele spouw om die reden al helemaal af te raden is,
maar zou igv een dubbele spouw van het middelste paneel ook een Helmholtz paneel gemaakt kunnen worden en heeft dat dan het gewenste effect op de frequentie waarop deze is berekend? (of geldt in dat geval hetzelfde als jij mij in die andere thread vertelde, dat het dan om absorbtie gaat en dat dat niet werkt als middel om te voorkomen dat bepaalde tonen de binnenkant van een 'doos' bereiken.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2017 11:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ZwartePiet schreef:
Bedankt voor je reactie; interessante link.

Dus mijn aanname dat lage tonen lange golflengtes hebben en daarom moeilijk geisoleerd kunnen worden en dat een materiaal dat deze golflengte kleiner maakt dit met minder dikte kan doen dan andere materialen is dus onjuist? (75Hz wordt niet door 67cm dik rubber tegen gehouden en de dikte die wel nodig is, is niet kleiner dan bij materialen waar geluid zich sneller door voortbeweegt?)

In jouw link stel je dat een spouw resulteert in betere isolatie van hogere tonen ten koste van isolatie van lagere tonen, en dat een dubbele spouw om die reden al helemaal af te raden is,
maar zou igv een dubbele spouw van het middelste paneel ook een Helmholtz paneel gemaakt kunnen worden en heeft dat dan het gewenste effect op de frequentie waarop deze is berekend? (of geldt in dat geval hetzelfde als jij mij in die andere thread vertelde, dat het dan om absorbtie gaat en dat dat niet werkt als middel om te voorkomen dat bepaalde tonen de binnenkant van een 'doos' bereiken.)


Jij hebt hoe dan ook problemen met luchtgeluid. Dus of dat geluid eerst door andere materialen gaat doet niet ter zake. Het reduceren van dat geluid kan alleen via massa. Als je twee massa's achter elkaar zet met een spouw ertussen krijg je een systeem dat lijkt op een elektronisch filter met twee spoelen (het equivalent van massa's) die in serie staan en een condensator die daartussen parallel staat (de lucht, lucht gedraagt zich als een veer net als een condensator).

Zo'n filter heeft een resonantiefrequentie; onder die frequentie zijn de golven zo lang dat de hele constructie in fase staat te trillen alsof het één massa is. Daarboven gaan de beide massa's elkaar tegenwerken en krijg je meer isolatie dan met een enkele massa, 18 dB per octaaf versus 6 dB per octaaf. Als je er nog een wand met spouw bij zet, krijg je een constructie die nog een hogere resonantiefrequentie heeft en dus het laag minder goed reduceert en hogere frequenties juist weer beter.

Je moet dus om jouw 75 Hz-probleem te tackelen een spouwconstructie maken met een resonantiefrequentie die laag genoeg is om een eind onder jouw 75 Hz al isolatie te realiseren.

En houd er rekening mee dat de wanden van je woning ook als spouwblad(en) tellen.

Een helmholtz resonator in die spouw bouwen is leuk, maar die spouw heeft ook minstens 3 dimensies waarvoor je dan afgestemde resonatoren moet maken. Gewoon vullen met minerale wol is een stuk eenvoudiger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.