Adverteerders
EASY NOISE CONTROL
#wijzijnakoestiek
Akoestiek en Geluidsisolatie
FAQ
ZOEKEN
Gebruikers
Registreer (NIET verplicht!)
Profiel
Inloggen
Geluidforum.nl forum index
->
In het huis
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Onderwerp
Gastcode
Voer
"e3bbb"
in om uw gast-bijdrage te plaatsen
Bericht
Emoticons
Meer emoticons
Letter kleur:
Standaard
Donkerrood
Rood
Oranje
Bruin
Geel
Groen
Olijf
Cyaan
Blauw
Donkerblauw
Indigo
Violet
Wit
Zwart
Letter grootte:
Heel klein
Klein
Normaal
Groot
Erg groot
Sluit tags
[quote="Sjaak Bosman"]Onderzoek door DCMR. Eindconclusie: Vrachtverkeer (demper, roetfilter). Lees het hele onderzoek (van augustus 2011) op [url]http://www.nesselande.nl/Bromtoon_LFG_Nesselande.pdf[/url] [quote]7.13 Constante bromtoon Hiervoor is gesteld dat een vrachtwagen een tonale bron is. Hoe kan het dan dat deze bron vrijwel constant aanwezig is? Dit is moeilijk te begrijpen omdat een vrachtwagen in onze beleving een passerend voertuig is wat geen constant geluid maakt. De verklaring hiervoor is dat op korte afstand van een weg het voertuig maar kort hoorbaar is, maar op lange afstand een langere periode. 7.13.1 Afstand-tijd effect Als men zich naast de weg bevindt, dan duurt de passage van een vrachtwagen circa tien seconden. Het geluid van de vrachtwagen zwelt langzaam aan, wordt zeer luid tijdens de passage en dooft dan langzaam weer uit. De tijd waarin het geluid waarneembaar is neemt echter toe met de afstand tot de weg. Op één km afstand kan men gedurende 45 seconden het passeren van een vrachtwagen vrijwel constant horen, omdat de afstand van de luisterpositie tot de vrachtwagen vrijwel gelijk blijft. Op drie km afstand is deze tijd zelfs 135 seconden, dat is bijna 2,5 minuut! Als de enkele vrachtwagen al 45 seconden waarneembaar is op een km afstand dan zijn er maar 80 vrachtwagen per uur nodig om voor een constant geluid te zorgen. Op 3 km afstand zijn er slechts 26,7 vrachtwagen per uur nodig. Het aantal passerende vrachtwagens op de A20 is beduidend hoger dan de benodigde aantallen voor een continu geluid. Het gehele onderzoeksgebied van Nesselande en omgeving bevindt zich op een maximale afstand van drie km van de A20. Op deze afstand zijn voertuigaantallen van tussen de 25 tot 100 per uur voldoende om voor een constant geluid te zorgen. Gezien de hiervoor aangetoonde geringe afname over de afstand van het laagfrequente geluid zijn circa elf vrachtwagens per uur op de A12 voldoende voor een constant geluid in het onderzoeksgebied. 7.13.2 Conclusie De vrachtwagens kunnen zorgen voor een constante tonale brom in het onderzoeksgebied Nesselande en omgeving door het grote aantal dat dagelijks passeert. Er is variatie over 24 uur waarbij in de nachtelijke periode minder vrachtwagens rijden. Vaak is voor een gehinderde een enkele bron echter al voldoende om hinder te ervaren. Indien er ’s nachts 16 vrachtwagens per uur passeren kan er al de situatie optreden dat er om de 3 minuten 45 seconden geluid is, dit is voldoende om als zeer hinderlijk te ervaren. 8. Eind conclusie Op basis van metingen, analyse en literatuurstudie trekken wij de conclusie dat de bron van het laag frequente geluid in het onderzoeksgebied Nesselande en omgeving het zware wegverkeer is dat passeert, met name op de rijksweg A20. In de gehele wijk worden buiten geluidsniveaus gemeten die in het 31Hz en 40 Hz frequentiegebied tussen de 45-60 dB variëren. Het tonale karakter is waargenomen door ons, vastgelegd in opnamen tijdens metingen en verklaard door literatuurstudie en analyse. Gezien het soort bron en de bijkomende meteo-omstandigheden is het zeer lastig om een direct meetbare relatie te leggen tussen een passerende vrachtwagen en de gemeten laagfrequente geluidsniveaus in het onderzoeksgebied. Hiervoor is een aanvullend onderzoek aan te bevelen. [/quote][/quote]
Opties
HTML is
AAN
BBCode
is
AAN
Smilies staan
AAN
Schakel HTML uit in dit bericht
Schakel BBCode uit in dit bericht
Schakel smilies uit in dit bericht
Indien je de code niet kan lezen of blind of slechtziend bent, neem dan contact op met de
Administrator
.
Bevestigingscode: *
Voer de code in exact zoals je die ziet. Let op hoofdletters, een nul heeft een diagonale lijn.
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:
Kies forum
Bedrijfsmatig
----------------
Geluid op de werkplek
Geluid naar de omgeving
Particulier
----------------
In het huis
Om het huis
Hobby en vrije tijd
Geluid en Geluidregelgeving
----------------
Akoestiek
Expert-forum
Forumgerelateerd
----------------
Informatie over dit forum
Off Topic
Feedback
Onderwerp
Auteur
Bericht
Linda
Geplaatst: Wo Jun 06, 2018 2:02 am
Onderwerp:
Eric Desart schreef:
Als akoesticus zou ik niet graag een serieus onderzoek doen, met een bende volk rond mij met een hoop gepraat, en het kijken naar een metervenstertje. En dat terwijl er camera- en geluidsmensen aanwezig zijn. Niet direct een wetenschappelijk prikkelende situatie en omgeving ...
Gisteravond was er bij de Rijdende Rechter met Meester Reid het
vervolg
op een andere uitzending over
helse herrie
/ bromtoon / LFG.
In deze afleveringen werd er beter gemeten dan in eerdere afleveringen over LFG / bromtoon.
Akoestisch adviseur Peter van der Geer heeft 2 weken gemeten en wel degelijk afwijkend geluid gevonden wat overeen kwam met het geluiddagboekje wat mevrouw in die tijd moest bijhouden.
Helaas heeft het advies van de rijdende rechter weinig effect gehad zoals uit de vervolg uitzending blijkt.
Eerder was er een
andere
uitzending waar ik weinig zag van geluidmetingen in de woning.
Voor meer info over meten van Laag Frequent Geluid zie
Jan van Muijlwijk
.
+
https://youtu.be/Ju3cVPM6zMU
+
PDF
welke apparatuur Jan van Muijlwijk gebruikt voor zijn metingen.
Online tone generator
Spectrum Lab
Sjaak Bosman
Geplaatst: Do Dec 11, 2014 3:20 pm
Onderwerp: DCMR onderzoek
Onderzoek door DCMR. Eindconclusie: Vrachtverkeer (demper, roetfilter). Lees het hele onderzoek (van augustus 2011) op
http://www.nesselande.nl/Bromtoon_LFG_Nesselande.pdf
Quote:
7.13 Constante bromtoon
Hiervoor is gesteld dat een vrachtwagen een tonale bron is. Hoe kan het dan dat deze bron vrijwel constant aanwezig is? Dit is moeilijk te begrijpen omdat een vrachtwagen in onze beleving een passerend voertuig is wat geen constant geluid maakt. De verklaring hiervoor is dat op korte afstand van een weg het voertuig maar kort hoorbaar is, maar op lange afstand een langere periode.
7.13.1 Afstand-tijd effect
Als men zich naast de weg bevindt, dan duurt de passage van een vrachtwagen circa tien seconden. Het geluid van de vrachtwagen zwelt langzaam aan, wordt zeer luid tijdens de passage en dooft dan langzaam weer uit. De tijd waarin het geluid waarneembaar is neemt echter toe met de afstand tot de weg. Op één km afstand kan men gedurende 45 seconden het passeren van een vrachtwagen vrijwel constant horen, omdat de afstand van de luisterpositie tot de vrachtwagen vrijwel gelijk blijft. Op drie km afstand is deze tijd zelfs 135 seconden, dat is bijna 2,5 minuut!
Als de enkele vrachtwagen al 45 seconden waarneembaar is op een km afstand dan zijn er maar 80 vrachtwagen per uur nodig om voor een constant geluid te zorgen. Op 3 km afstand zijn er slechts 26,7 vrachtwagen per uur nodig.
Het aantal passerende vrachtwagens op de A20 is beduidend hoger dan de benodigde aantallen voor een continu geluid. Het gehele onderzoeksgebied van Nesselande en omgeving bevindt zich op een maximale afstand van drie km van de A20. Op deze afstand zijn voertuigaantallen van tussen de 25 tot 100 per uur voldoende om voor een constant geluid te zorgen. Gezien de hiervoor aangetoonde geringe afname over de afstand van het laagfrequente geluid zijn circa elf vrachtwagens per uur op de A12 voldoende voor een constant geluid in het onderzoeksgebied.
7.13.2 Conclusie
De vrachtwagens kunnen zorgen voor een constante tonale brom in het onderzoeksgebied Nesselande en omgeving door het grote aantal dat dagelijks passeert. Er is variatie over 24 uur waarbij in de nachtelijke periode minder vrachtwagens rijden. Vaak is voor een gehinderde een enkele bron echter al voldoende om hinder te ervaren. Indien er ’s nachts 16 vrachtwagens per uur passeren kan er al de situatie optreden dat er om de 3 minuten 45 seconden geluid is, dit is voldoende om als zeer hinderlijk te ervaren.
8. Eind conclusie
Op basis van metingen, analyse en literatuurstudie trekken wij de conclusie dat de bron van het laag frequente geluid in het onderzoeksgebied Nesselande en omgeving het zware wegverkeer is dat passeert, met name op de rijksweg A20. In de gehele wijk worden buiten geluidsniveaus gemeten die in het 31Hz en 40 Hz frequentiegebied tussen de 45-60 dB variëren. Het tonale karakter is waargenomen door ons, vastgelegd in opnamen tijdens metingen en verklaard door literatuurstudie en analyse. Gezien het soort bron en de bijkomende meteo-omstandigheden is het zeer lastig om een direct meetbare relatie te leggen tussen een passerende vrachtwagen en de gemeten laagfrequente geluidsniveaus in het onderzoeksgebied. Hiervoor is een aanvullend onderzoek aan te bevelen.
Linda
Geplaatst: Zo Sep 28, 2014 1:06 am
Onderwerp:
Inwoonster Pijnacker krijgt ander huis vanwege irritante bromtoon.
25-09-2014 PIJNACKER - Na lang klagen over een bromtoon krijgt een bewoonster van de De Savornin Lohmanlaan in Pijnacker eindelijk een ander huis aangeboden van de woningbouwvereniging.
Al sinds mei vorig jaar heeft de bewoonster last van een bromtoon in haar huis. Haar buren horen ook het geluid.
Recent onderzoek van het bureau DGMR in opdracht van woningbouwvereniging Rondom Wonen in Pijnacker wees uit dat er inderdaad sprake is van een laag frequent geluid dat boven de norm is. De oorzaak van het geluid is niet bekend. Wel blijkt uit het onderzoek dat de brom van buiten de woning komt.
Bron:
omroepwest.nl
.
Deze dame had nav de uitzending van de rijdende rechter enkele reacties geplaatst op betreffende
website
in oktober 2012 en januari 2013. Het speelde al langer dan mei vorig jaar bij haar wat in artikel staat!
Het is dus wel degelijk mogelijk om te meten ,maar vind het vreemd dat er niet verder gezocht wordt naar de bron. Er zijn meerdere mensen die het daar horen en volgende bewoners kunnen zelfde probleem ervaren.
Op googel maps zie je dat enkele jaren geleden deze flats gerenoveerd zijn en er gewerkt is op de daken aan grotere afvoer voor oa afzuig/ventilatie systemen. Laten ze daar eens gaan meten.
Eric Desart
Geplaatst: Do Aug 09, 2012 1:22 am
Onderwerp:
Bert,
Dat er geen uitsluitsel (lees: geen conclusie) is is een even duidelijke conclusie dan een gedefinieerde conclusie zelf.
Het betekent: met de huidige stand van zaken en kennis beschikken we niet over voldoende gegevens om duidelijke of finale uitspraken te doen.
Hoeveel studies en eindwerken eindigen in hun conclusies niet met de uitspraak dat verder onderzoek nodig is ...? Dat is tenminste wetenschap en wetenschappelijk: geen conclusies trekken waar ze niet te trekken zijn. Dat maakt het onderzoek niet minder belangrijk, maar is weer een basis om op verder te bouwen.
Belangrijk is echter in die rapporten dat er nergens zelfs niet eens een suggestie gedaan wordt over een mogelijke relatie met die LFG hinder, wat al tot uiterste voorzichtigheid maant met gelijk welke veronderstelling in die richting. Je vindt ook niets terug over een spectrum of frequentie vergelijkbaar met de verhalen van LFG gehinderden.
En blijkbaar hebben die auteurs wel zicht over de mogelijke impact van EM op de gezondheid en mogelijke effecten.
Alleen experts kunnen hier iets vertellen over de potentie van GSM gerelateerde EM in de een of andere richting, over de invloed van afstanden, vermogens, frequenties, weet ik veel .......
bert stoltenborg
Geplaatst: Wo Aug 08, 2012 10:33 pm
Onderwerp:
Gaaf dat zo'n rapport van 445567890 pagina's ook nog concludeert dat je het beter niet kunt lezen omdat de conclusie onduidelijk is.
Bij wetenschappelijke publicaties altijd eerst de conclusie lezen, dat bespaart je minstens 15 jaar van je leven.
Eric Desart
Geplaatst: Wo Aug 08, 2012 12:26 pm
Onderwerp:
Hier zijn ogenschijnlijk 2 interessante pdf's over GSM masten en EM straling.
Ik ken hier niet genoeg van om dit ernstig te kunnen beoordelen.
Het is te gek dit hier te bespreken. Er zijn fora waar experts ter zake zitten.
Dit is typisch iets voor mensen met een achtergrond in elektronica, straling en medische biologie.
Die vind je in wetenschapsfora.
http://www.milieu-en-gezondheid.be/rapporten/gsm%20masten.pdf
http://www.milieu-en-gezondheid.be/rapporten/STP%20MG%20-%20Vraagbaak%20Rapport%20GSM%20straling.pdf
En zo'n statische gegevens moeten systematisch weergegeven worden, zodat een mogelijk causaal verband kan geëvalueerd, eventueel gevalideerd worden.
Niets is makkelijker dan pseudo-statistiek te misbruiken.
Dit is werk voor wetenschappers ....
Zo'n conclusie: van de 100 LFG gehinderden wonen 80% binnen een straal van 1 km van hun beenhouwer (slager). Dus al die dode dieren zijn oorzaak van, of gerelateerd aan LFG-hinder.
Geluidforum
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 6:08 pm
Onderwerp:
Even en en ander opgeschoond, tussen de luiers door. Zoals duidelijk moge zijn heb ik ook mijn vraagtekens bij dit 'onderzoek' en de validiteit (of simpeler: zin en aanpak) ervan. Niet-relevante bijdragen of oneigenlijk taal-, interpunctie- of opmaakgebruik wordt zonodig conform de forumvoorwaarden aangepast of verwijderd.
Leden worden niet (zomaar) door het beheer verwijderd, doch kunnen er altijd zelfs voor kiezen weg te blijven. Dit geldt evenzozeer voor familieleden van leden!
Wat mij betreft staat mijn eerdere opmerkingen. Zoek de media en kijk maar wat het oplevert: Hoon of Roem?
Paul346
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 12:03 pm
Onderwerp:
Eric Desart schreef:
Dit zegt NIETS over een causaal verband.
Het stikt van de GSM masten. Die mevrouw van de rijdende rechter beschreef een zeer specifiek hoorbaar geluid dat meetbaar zou moeten zijn.
Bovendien praat je over exacte stoorfrequenties en niet over van die vage dingen.
Dat is een ding om te bespreken in een Wetenschappelijk forum, waar snel duidelijk kan worden of dat dit wel of niet zinnig zou kunnen zijn.
Naar GSM masten zijn al 1001 onderzoeken gedaan.
Het MINSTE dat je al zou kunnen doen is een relatie opzoeken naar exacte frequenties.
http://www.google.com/search?q=welke%20frequentie%20stralen%20gsm%20masten%20uit&sourceid=groowe&ie=utf-8&oe=utf-8
Trouwens een gebruiker van een GSM wordt zwaarder belast door die EM straling dan mensen op afstand van zo'n mast.
Of wel doe je zo'n onderzoek ernstig of je bent gewoon met bladvulling bezig.
Dat de straling van een GSM zwaarder belastend is dan de masten zelf, dat is wel aangetoond en dat zal ook zo wel zijn, maar op vele masten staan van die ronde drums, dat zijn stralers, die van 1 mast naar een andere doorstralen. Is het effect daar al van aangetoond?
Ik weet niet of mijn bedenkingen zinnig zijn, en zijn zeker niet wetenschappelijk onderbouwd, maar
ik vind het vreemd dat 9 op 10 van de locaties met klachten die ik verzameld heb, zich exact, met een nauwkeurigheid van 10 meter bevinden tussen 2 zendmasten, die niet verder dan 8 km uit elkaar liggen.
Paul
Bilzen (B)
Eric Desart
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 11:46 am
Onderwerp:
Dit zegt NIETS over een causaal verband.
Het stikt van de GSM masten. Die mevrouw van de rijdende rechter beschreef een zeer specifiek hoorbaar geluid dat meetbaar zou moeten zijn.
Bovendien praat je, bij ernstig onderzoek, over exacte stoorfrequenties en niet over van die vage dingen.
Dat is een ding om te bespreken in een Wetenschappelijk forum waar mensen weten hoe GSM en EM straling exact werken, waar snel duidelijk kan worden of en in hoever dat dit wel of niet zinnig zou kunnen zijn.
Naar GSM masten zijn al 1001 onderzoeken gedaan.
Het MINSTE dat je al zou kunnen doen is een relatie opzoeken naar exacte frequenties.
http://www.google.com/search?q=welke%20frequentie%20stralen%20gsm%20masten%20uit&sourceid=groowe&ie=utf-8&oe=utf-8
Trouwens een gebruiker van een GSM wordt zwaarder belast door die EM straling dan mensen op afstand van zo'n mast.
Of wel doe je zo'n onderzoek ernstig of je bent gewoon met bladvulling bezig.
Bij die 100 klachten die je zogenaamd onderzocht reden ook auto's rond in de omgeving en waren ook groenteboeren, haarkappers en beenhouwers, alsook ijskasten, koelinstallaties, verwarmingsinstallaties en 1001 ander mogelijke dingen in de omgeving, alsook mensen die gewoon aan een of andere aandoening leden/lijden.
Je vertrekt MINSTENS met een theorie WAT exact aan GSM masten zou kunnen gelinkt worden aan dergelijke klachten. En dan ga je zien hoe dit past binnen het geheel.
Het land stikt van GSM's en GSM masten.
Paul346
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 11:32 am
Onderwerp:
Geluidforum schreef:
Ik denk werkelijk dat, wanneer je hiermee verder wilt, je de media (TV) zult moeten opzoeken.
Verder niet om te zeuren, maar ik heb op
www.gsmmasten.nl
even in mijn wijk gekeken en in mijn stad, maar als je een voldoende groot gebied neemt kan ik praktisch op elk punt wel rechte lijn tussen twee masten tekenen...
Hou ons op de hoogte!
Wat u zegt (dat er altijd wel op elk punt een lijn kan getrokken worden tussen 2 masten), is volledig waar, maar ik trek een cirkel met een doormeter van max. 5 km rond de locatie en kijk niet naar de masten die daarbuiten vallen.
Bij Mevr. De Hollander bijvoorbeeld (de dame uit de Rijdende Rechter), liggen de masten nog geen km van haar woonplaats en lopen EXACT over haar woonplaats.
Met vriendelijke groeten,
Paul
Geluidforum
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 7:09 am
Onderwerp:
Ik denk werkelijk dat, wanneer je hiermee verder wilt, je de media (TV) zult moeten opzoeken.
Verder niet om te zeuren, maar ik heb op
www.gsmmasten.nl
even in mijn wijk gekeken en in mijn stad, maar als je een voldoende groot gebied neemt kan ik praktisch op elk punt wel rechte lijn tussen twee masten tekenen...
Hou ons op de hoogte!
Paul346
Geplaatst: Di Aug 07, 2012 2:52 am
Onderwerp: Is dit toeval?
Ik heb een 100-tal klachten verzameld (ook Belgische) , en deze klachten vertonen een sterke overeenkomst: 90 % van de mensen die klagen over
laagfrequente trillingen, wonen op een locatie die EXACT op 1 lijn licht tussen 2 zendmasten.
Ook de mevrouw die verscheen in 'De Rijdende rechter'.
Indien u wenst, mail ik JPG's (gemaakt d.m.v. Google Earth) waaruit u kan afleiden dat ik gelijk heb.
Ik ben geen deskundige op het gebied van electro-magnetisme of wat dan ook, maar ik weet wel dat UMTS en WIFI zendmasten, laag-frequente pulserende draaggolven gebruiken om de hoog-frequente golven optimaal te gebruiken en om meer data-verkeer van meerdere gebruikers tegelijk toe te laten op hun frequenties.
Paul - Belgie
Geluidforum
Geplaatst: Ma Okt 24, 2011 3:16 pm
Onderwerp:
Linda schreef:
Om LF te meten is toch een ander soort manier voor dmv een black-box?
Je haalt wat zaken door elkaar. Geeft niets hoor. Naar mijn mening is het vooral van belang te beschikken over apparatuur met een voldoende laagfrequente gevoeligheid (dus ook in het érg laag). Om een beeld te krijgen van hoeveel soorten microfoons er zoal zijn (van één merk echter verschillende karakteristieken en typen) verwijs ik (uitsluitend illustratief) naar
http://www.gras.dk
. Zij maken dus alleen de microfoons (die weer een onderdeel vormen van een meetsysteem door derden samengesteld).
Linda
Geplaatst: Ma Okt 24, 2011 2:47 pm
Onderwerp:
De mevrouw van Woonvisie had het over
wat
specialistischer onderzoek. Ben benieuwd wat ze daarmee bedoeld. Door wie wilde ze dit laten uitvoeren? Het onderzoek wat je even zag ,leek me niet echt professioneel. Om LF te meten is toch een ander soort manier voor dmv een black-box?
Eric Desart
Geplaatst: Za Okt 22, 2011 6:59 pm
Onderwerp:
Niets in directe zin.
Maar het resultaat was vooraf onbekend. En het is nuttig te zien hoe hiermee omgegaan wordt.
En hoe breed en verregaand dat geluidsoverlast kan zijn.
Met massa's dingen die we dagelijks doen en lezen schieten we niet noodzakelijk iets mee op, behalve dat je uit alles leert.
Dat geldt zowel voor jouw, mijn, als andermans acties.
Heb jij al die reacties gelezen op de site gelinkt door Linda? Vind ik best leerzaam al is het maar om mensen te leren zien, kennen en begrijpen.
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group.